© Z33
Exposition

Fermé

Z33 - Maison d'Art Actuel, Design & Architecture (temporairement fermé)

Bovenbouw Architectuur
In 2021 prijkte Composite Presence op de architectuurbiënnale van Venetië. De presentatie van Bovenbouw Architectuur gooide er hoge ogen en komt nu voor het eerst naar ons land. In Z33 legt een levensgrote maquette van vijftig gebouwen de wrijving tussen stad en architectuur bloot.

De Vlaamse stad
Hoe ontwerpen we samen de stad? Die vraag was het startpunt voor Bovenbouw Architectuur voor deze tentoonstelling. Bezoekers wandelen doorheen een fictieve, maar tegelijk herkenbare Vlaamse stedelijke omgeving. Het maquettelandschap toont de unieke verhouding stad-architectuur in Vlaanderen en Brussel. Ze benadrukt vooral de complexiteit van die relatie. De vijftig projecten worden samengebracht tot een wirwar van historische, klassieke en moderne gebouwen. Elk hebben ze hun eigen invulling, functie en idee van architectuur. Van kerken en sociale woningen tot basisscholen: ze lijken zo weggeplukt uit een willekeurige Vlaamse stad.

Inspiratiebron
Ondanks hun verschillen staan ze vreedzaam langs elkaar. Samen zorgen de gebouwen voor een gevarieerd landschap, waar veel kan en mag. Toch zijn ze in al hun verscheidenheid consistent: het geheel oogt niet rommelig of chaotisch, maar net rijk, hybride en divers. Het geënsceneerde landschap toont vooral hoe historische lagen, vormelijke bijzonderheden en onvoorziene botsingen een eindeloze inspiratiebron zijn voor hedendaagse architectuur.

Vruchtbare bodem
Internationaal wordt de hoge kwaliteit van architectuur in Vlaanderen en Brussel gewaardeerd. Daar waar we ooit de naam lelijkste land droegen, is er nu een vruchtbare bodem voor diverse architectuurprojecten. Dit is het resultaat van een jarenlang doorgedreven beleid met aandacht voor kwaliteitskamers en publieke aanbestedingen.

Curator: Bovenbouw Architectuur

Composite Presence, op initiatief van de Vlaamse Gemeenschap en in opdracht van het Vlaams Architectuurinstituut (VAi), met de bijkomende steun van Vlaams Bouwmeester, Stadsbouwmeester Antwerpen en Stadsbouwmeester Gent. Met dank aan Delen Private Bank en Reynaers Aluminium.

€12 Gratuit avec pass musées

Heures d'ouverture

Fermé

dimanche à dimanche

Ouvert le:

• Mercredi de 11:00 à 17:00
  • Jeudi de 11:00 à 17:00
  • Vendredi de 11:00 à 17:00
  • Samedi de 11:00 à 17:00
  • Dimanche de 11:00 à 17:00

Bonnefantenstraat 1
3500 Hasselt

Accessible avantageusement en train

NMBS Hasselt

Profitez de 50% de réduction sur votre voyage !
Avec votre pass musées, vous avez accès à 5 Discovery Tickets de la SNCB qui vous permettent de voyager à moitié prix vers les musées de votre choix (réduction valable sur le trajet aller-retour).

Découvrez votre avantage sur Mon pass musées

Mon pass musées
Identifiez-vous pour le pass musées digital