Affiche Franta
© Museum De Reede

Franta - "Humains"

Musée de Reede

De in 1930 in Tsjechië geboren tekenaar, schilder en beeldhouwer Franta woont en werkt sinds 1960 in Vence, Frankrijk. “De condition humaine is Franta’s levensobsessie” (Thomas M. Messer, directeur emeritus van het Guggenheim Museum in New York), precies de leidraad in alle kunst die Museum De Reede toont.

Door zijn opmerkelijke empathie en observeringsvermogen tijdens wereldreizen met langdurige verblijven in Afrika en de Verenigde Staten, ontwikkelde Franta een heel eigen authenticiteit. Franta vertelt ontroerend over de angst en de pijn van de afgebeelde figuren maar ook over hun vreugde. Franta hanteert een diep menselijke beeldentaal met als grote gegeven de ‘condition humaine’, een thema dat meer dan ooit actueel is.

De lijst tentoonstellingen van Franta in musea en kunstencentra wereldwijd is indrukwekkend, o.m. in New York, Tokyo, Londen, Parijs, Berlijn, Praag en Jeruzalem, terwijl in zijn geboortestad Trébic in 2014 het Art Centre Franta werd opgericht, gewijd aan de kunstenaar . In België geniet het expressionistische oeuvre van Franta almaar meer aandacht van privéverzamelaars. “Humains - Mensen ”, een krachtig ensemble van tekeningen in Oost-Indische inkt en akwarellen, waaronder nooit eerder gezien werk, is Franta’s eerste expositie in een Belgisch museum.

€10 Gratuit avec pass musées

samedi à mardi

Ouvert le:

• Lundi de 11:00 à 17:00
  • Mardi de 11:00 à 17:00
  • Jeudi de 11:00 à 17:00
  • Vendredi de 11:00 à 17:00
  • Samedi de 11:00 à 17:00
  • Dimanche de 11:00 à 17:00

Ernest van Dijckkaai 7
2000 Anvers

NMBS Anvers-Central