Narrenpraat - Collectie Speelhoven
© Museum Dr. Guislain

Narrenpraat - Collectie Speelhoven

Musée Dr. Guislain

In de jaren 1960 werd de psychiatrie bekritiseerd door een brede tegenculturele beweging die de ideeën van ziekte, opsluiting en autoriteit op de korrel nam. Het optimistische geloof in het aloude gesticht werd ontmanteld. In die revolutionaire context komt de creatieve therapie op. De ateliers hadden een therapeutische functie, maar waren tegelijkertijd broedplaatsen van artistiek talent. Dit ontgaat ook musea en curatoren niet. In Kassel bekleedt de bekendste outsider uit de geschiedenis, Adolf Wölfli, een centrale plek in Documenta V. En in 1989 creëert curator Jan Hoet met Open Mind een belangrijk forum voor vele ‘leerlingen’ uit de ateliers van kunstenaar Vincent Halflants.

Meer dan zeventien jaar lang leidde Halflants een atelier in de psychiatrische ziekenhuizen van Tienen en Diest. De werken van zijn ‘leerlingen’ functioneerden als stabilisatoren, als een middel om evenwicht te zoeken en te vinden. Hij liet hen tekenen en beeldhouwen en zo met zichzelf kennismaken. Vanaf 1969 zorgde Halflants voor een ontmoetingsplaats, die soms een vrijplaats was, maar waar er soms ook noodgedwongen structuur binnensloop. Als archivaris en curator bracht hij een collectie samen, een levend museum, dat getuigt van een zeer bijzondere plek.

De schenking in 2018 van deze waardevolle collectie aan Museum Dr. Guislain betekent niet alleen een ware schat aan werken, maar ook aan informatie. Tijdens de tentoonstellingsperiode werkt het museum aan de ontsluiting van de collectie. Museummedewerkers zullen in workshops verschillende doelgroepen inwijden in de gebruikte technieken en de diverse kenmerken van unieke kunstwerken en hun makers.
Het museum dankt Vincent Halflants en zijn echtgenote Leen Lybeer voor dit levenswerk, dat met deze tentoonstelling voor het voetlicht wordt gebracht.

€8 Gratuit avec pass musées

lundi à dimanche

Jozef Guislainstraat 43
9000 Gand