De Tentoonstelling De Kleine Catalogus van de Collectie van S.M.A.K.
© S.M.A.K.

De Tentoonstelling De Kleine Catalogus van de Collectie van S.M.A.K.

S.M.A.K.

Wat gebeurt er als je alle kennis van een museum om een tentoonstelling te maken overboord gooit? De afgelopen maanden bedachten meer dan 400 kinderen, jongeren en een groep curatoren tussen 13 en 16 jaar nieuwe manieren om de collectie te tonen in een museum.
Tijdens workshops brachten de allerkleinsten kunstwerken samen op basis van kleur en associatie. De jongeren groepeerden de werken rond thema’s zoals corona, vluchtelingen, het zelfbeeld en sociale media.
Het resultaat is een grote collectietentoonstelling op de volledige bovenverdieping van het museum. Het is een unicum in de museumwereld dat deze kinderen en jongeren zoveel zeggenschap kregen. Meer dan 100 kunstwerken werden op een soms ongewone wijze gehangen, mét bijhorend doolhof, zitzakken en een laboratorium.
Kinderen en jongeren kijken op een andere manier naar kunst: ze reageren vaak spontaner, kennen de achtergrond van een kunstwerk niet en zorgen voor een frisse visie. Dat bracht een heel andere tentoonstelling teweeg en veel ‘usual suspects’ uit de S.M.A.K.-collectie haalden de selectie niet. Artistiek directeur Philippe Van Cauteren, de vaste curatoren, het team publieksbemiddeling en productie keken vol bewondering toe en leidden alles in goede banen.
Bekijk de toegankelijksheidsinfo van het museum

€15 €3 avec pass musées

lundi à dimanche

Ouvert le:

• Mardi de 9:30 à 17:30
  • Mercredi de 9:30 à 17:30
  • Jeudi de 9:30 à 17:30
  • Vendredi de 9:30 à 17:30
  • Samedi de 10:00 à 18:00
  • Dimanche de 10:00 à 18:00

Rue & numéro
9000 Gand