Ria Pacquée. They are looking at us, we are looking at them

Musée Middelheim

Al sinds de jaren ‘70 onderzoekt Ria Pacquée (B, 1954) het begrip ‘identiteit’. Dat doet ze met haar eigen lichaam als werkinstrument: in performances en body art, maar ook in installaties en videowerken. Voor deze tentoonstelling heeft de kunstenaar lange observaties gemaakt in het museumpark, die resulteren in nieuwe performances en installaties.

Voor Pacquée is het lichaam van nature leeg, doorlaatbaar en open voor externe invloeden. Onze identiteit wordt volgens de kunstenaar steeds opnieuw gemaakt op momenten dat we in contact komen met anderen. Door grenzen tussen mannen en vrouwen, het individu en de groep, het oosten en het westen, de kunstenaar en het publiek in vraag te stellen, zoekt ze naar mogelijke verbindingen. Waar kunnen we onszelf overstijgen? Waar zijn we op onszelf aangewezen? Haar houding is die van een antropoloog die afwisselend observeert en deelneemt.

De publieke ruimte en haar diverse gebruikers zijn een onuitputtelijke inspiratiebron, en daar rekent Pacquée ook het museum toe. Voor deze tentoonstelling heeft de kunstenaar lange observaties gemaakt in het museumpark, die resulteren in nieuwe performances en installaties, zoals bijv. een dertig dagen durend afgezonderd verblijf op een eilandje in een vijver van het Middelheimmuseum. Bovendien nodigt ze andere kunstenaars uit om deel te nemen, als een schalks spel met de aan- en afwezigheid van de kunstenaar. Elke zaterdag zullen er performances gehouden worden tussen afwisselend Ria Pacquée en o.a. Suchan Kinoshita (JP, 1960) en Lilibeth Cuenca Rasmussen (PH, 1970).

€0 Gratuit avec pass musées

samedi à dimanche

Ouvert le:

• Mardi de 10:00 à 19:00
  • Mercredi de 10:00 à 19:00
  • Jeudi de 10:00 à 19:00
  • Vendredi de 10:00 à 19:00
  • Samedi de 10:00 à 19:00
  • Dimanche de 10:00 à 19:00

Middelheimlaan 61
2020 Antwerpen 2
Visitez le site web