marius en stella

Gegroet Marius en Stella

SteM Sint-Niklaas - division SteM Zwijgershoek

"Gegroet, Marius en Stella
Romeinse geschiedenis verteld door Gallo-Romeinse families"
Tentoonstelling door Erfpunt in samenwerking met AVE, het archeocentrum Velzeke; met dank aan de partners van het Vrouwencentrum, Odisee, de Wase gemeenten; met de financiële ondersteuning van Vlaanderen en Erfgoedcel Waasland.

De expositie Gegroet, Marius en Stella belicht aan de hand van archeologische vondsten de vele facetten van het dagelijkse leven aan de rand van het Romeinse imperium. Ontdek de degelijkheid van landelijke traditionele hoeves en het verfijnde leven in de villa rustica’s. Krijg inzicht in de Romeinse arbeidsmarkt. Rouw mee voor hun doden en maak kennis met hun goden. Proef een staaltje van antieke globalisering van weleer…

Deze expositie gunt je niet alleen een blik in het verleden, maar slaat ook een brug met het heden. Hoe verhouden Rome en Europa zich tot elkaar? Waar liggen hun wortels? Welke dynamische ontwikkeling ontketenen ze en met welke uitdagingen werden/worden ze geconfronteerd? Zijn er gelijkenissen of juist grote verschillen in hun geschiedenis en organisatiestructuur te vinden?

Agenda:
Erfgoeddag ‘Hoe maakt u het’
28-04 van 10 tot 18 uur
Gratis toegang
Tijdens Erfgoeddag kan je de handen uit de mouwen steken!
Dompel je onder in de wereld van de romeinse ambachten. Spinnen, weven of een aardewerken potje maken … het kan allemaal. Tussendoor geniet je van een Italiaans wijntje met een hapje.

Exposition ‘Salutations, Marius et Stella’ raconte l’histoire des familles gallo-romaines dans nos contrées
Elle est base sur des découvertes archéologiques et raconte sur les nombreuses facettes de la vie quotidienne au bord de l’Empire romain. Découvrez la solidité des fermes rurales traditionnelles et la vie gracieuce dans des villas rustica. Découvrez le marché du travail romain, le deuil pour leurs morts et l’interaction avec leurs dieux. Dégustez un morceau de la mondialisation antique d'antan... Cette exposition vous donne non seulement une incursion dans le passé, mais se relie également au présent. Quelle est la relation entre Rome et l’Europe ? Où sont leurs racines ? y-a-t’il des similitudes et des différences importantes dans leur histoire et leur structure organisationnelle à trouver ?
Agenda : Journée de la patrimoine
28-04 de 10h à 18h
Entrée gratuite
Au cours de la journée du patrimoine vous pouvez retrousser vos manches ! Plongez dans le monde de l’artisanat romain. Filage, tissage ou pot de terre cuite... Tout est possible. Vous pouvez déguster un verre de vin italien et une collasion.

€0 Gratuit avec pass musées

lundi à dimanche