Affiche Schreeuw
© Museum De Reede

De Schreeuw - Edvard Munch

Musée de Reede

Vanaf september is de grafische versie van het iconisch schilderij "De Schreeuw", gerealiseerd in 1893 door de Noorse kunstenaar Edvard Munch (1863 – 1944) zes maanden lang te zien in MDR, waarna dit bijzondere en specifieke exemplaar doorreist naar het British Museum in Londen.

Wie Munch zegt, zegt "De Schreeuw". Het spookachtige personage met wijd opengesperde ogen van schrik schreeuwt het uit en stopt zijn beide oren toe om het afgrijselijke lawaai niet te moeten horen. De twee figuren in de verte wandelen rustig voort. Het werk raakt aan de existentiële angst en eenzaamheid van de mens in een natuur die geen troost biedt. De bocht met de zeilbootjes laat vermoeden dat de scène zich afspeelt in Nordstrand waar Edvard Munch wel vaker de zomer- of wintermaanden doorbracht, terwijl hij er het landschap schildert.

De Schreeuw maakt deel uit van het "Levensfries" of "Frieze of Life" die facetten van het spirituele menselijke leven beslaat; heftige levenservaringen die de kunstenaar zelf ondervond en vertaalde in allegorische voorstellingen over dood, liefde, eenzaamheid, wanhoop en pijn. Naast "De Schreeuw", behoren ook "The Vampire", "Madonna", "Ashes", "Jealousy" en "On the Waves of Love" tot de reeks. Je kan al deze werken bewonderen in de permanente collectie van MDR.

€10 Gratuit avec pass musées

samedi à dimanche

Ernest van Dijckkaai 7
2000 Anvers