MOU – Museum Oudenaarde

Het MOU is ondergebracht in het stadhuis, de trots van Oudenaarde. Dat is een prachtig voorbeeld van de rijk versierde gotische bouwstijl. De belforttoren van het stadhuis is Unesco Werelderfgoed.

Het stadhuis voert je vijfhonderd jaar terug in de tijd, de jaren van keizer Karel V. Het werd rond 1530 gebouwd. Niet toevallig is dat het begin van een grote bloeitijd voor Oudenaarde. Dat hoogtepunt dankt het aan de wandtapijtennijverheid die hier in de 16de eeuw floreert en duizenden mensen tewerkstelt.

In het MOU maak je kennis met een aantal prachtproducten die in en rond Oudenaarde zijn geweven. Vandaag vind je Oudenaardse wandtapijten over de hele wereld, in tal van Europese topcollecties, en gelukkig ook in Oudenaarde zelf.

De collectie van 37 wandkleden, waarvan 18 tentoongesteld in de aanpalende lakenhalle, breidt zich bovendien voortdurend uit. Het tweede grote luik van je bezoek is de collectie edelsmeedkunst, een van de grootste in Vlaanderen.

Ga gratis met de museumpas
244 Belgische musea in 1 pas

za - zo: 10:00 > 17:30
ma - vr: gesloten