CID - Centrum voor Innovatie en Design van Grand-Hornu

Le Grand-Hornu, dat door Unesco als werelderfgoed is geklasseerd, is één van de belangrijkste uitstalramen van hedendaagse artistieke creatie in België, dankzij de tentoonstellingen van actuele kunst en design die het MAC's en het CID er organiseren.

Le Grand-Hornu, dat sinds juli 2012 tot de Werelderfgoedlijst van de Mensheid behoort, is een uniek voorbeeld van de Europese industriële architectuur uit de negentiende eeuw. Deze oude steenkoolmijn die gebouwd werd in het begin van de negentiende eeuw en die sinds 1989 eigendom is van Provincie Henegouwen, is vandaag de locatie van het MAC's en de CID.

Naast de promotie van de architecturale rijkdommen, spitsen het MAC’s en de CID hun activiteiten toe op de kunst van vandaag via toonaangevende internationale tentoonstellingen van hedendaagse kunst, design en toegepaste kunst.

Het CID schuift hedendaags design naar voren aan de hand van tentoonstellingen en activiteiten die innovatie en experimenteel onderzoek stimuleren. Overkoepelend doel hierbij is het bevorderen van nieuwe thema’s en onderzoekshorizonten in design, architectuur en grafiek. Het centrum ondervraagt en bestudeert designcultuur in dialoog met de scheppers, de onderzoekers en de burgers. Op die manier krijg je een duidelijk inzicht in design tijdens je bezoek.

Ga gratis met de museumpas
245 Belgische musea in 1 pas

di - zo: 10:00 - 18:00