Written Room - Parastou Forouhar
© MSK Gent

Written Room - Parastou Forouhar

Museum voor Schone Kunsten Gent (MSK)

De Iraanse kunstenaar Parastou Forouhar werd in 1962 geboren in Teheran. Sinds 1992 behoort ze tot de Iraanse diaspora. Ze woont en werkt in Offenbach (D). In het MSK beschildert Forouhar de muren en het plafond van de inkomhal. Met het werk wil ze de toeschouwers aanmoedigen om hun perceptie van en hun omgang met taal en identiteit te bevragen.

Sociopolitieke dimensie
Het oeuvre van Forouhar heeft een autobiografisch karakter en een sociopolitieke dimensie. Haar moeder was een activiste, haar vader minister in de interimregering van 1979. Allebei zijn ze in 1998 vermoord wegens hun openlijke kritiek op de schendingen van de mensenrechten door de Islamitische Republiek.

Als immigrant heeft ze het over het verlies van haar moedertaal, het Farsi, die enkel in haar herinnering verder leeft. Sinds 1995 heeft ze haar 'Written Rooms' op verschillende plaatsen uitgevoerd. Daarmee wil ze de toeschouwers aanmoedigen om na te denken over taal en identiteit.

'Written Room'
Ook in de inkomhal van het museum maakt Forouhar in 2017 een muurschildering waarbij ze de lettertekens van het Perzische alfabet gebruikt. Ondanks de schijn van leesbaarheid heeft deze tekst echter geen betekenis.

Wat op het eerste gezicht een verlies van betekenis lijkt, kan ook geïnterpreteerd worden als een abstract visuele taal en een stimulerende omgeving voor subjectieve ervaring. Tegelijk trekt Forouhar ook in haar ‘Written Room’ een sociopolitieke boodschap door. Naast haar kritische houding tegenover de Iraanse regering en het moslimfundamentalisme, behandelt ze in haar werk universele thema’s als ontheemding, gender en culturele identiteit.

Vrij te bezoeken
Het kunstwerk 'Written Room' is vrij te bezichtigen in de inkomhal van het museum.

Tijdens de schoolvakanties is het museum dagelijks open van 10 tot 18 uur (gesloten op maandag).

vrijdag tot en met donderdag

Open op:

• Dinsdag van 10:00 tot 18:00