De collectie | Ontdek de 40 vernieuwde zalen
© MSK Gent

De Collectie | Ontdek de 40 Vernieuwde Zalen

Museum voor Schone Kunsten Gent (MSK)

Voor het eerst sinds 2017 wordt het volledige museumgebouw opnieuw een speelterrein voor de eigen collectie. In de volledig vernieuwde presentatie etaleren we de collectie in al haar diversiteit, gespreid over maar liefst 40 zalen. De bezoeker ontdekt er nieuwe thema’s, monografische zalen en tientallen nooit eerder getoonde werken, in een parcours dat belooft te prikkelen en te verrassen.

Kunst in alle vormen
Het MSK is uiteraard bekend voor topkunst van de 14de tot de 20ste eeuw, met publiekslievelingen zoals Jheronimus Bosch, Pieter Paul Rubens, James Ensor, Emile Claus of René Magritte. Maar veel rijkdom zit verborgen achter de schermen. In het vernieuwde museum komt die diversiteit eindelijk naar boven: van beeldhouwwerk en kunst op papier tot buitenbeentjes zoals voorstudies en ateliermateriaal.

Religieuze voorwerpen vullen de middeleeuwse kunst aan, via ontwerptekeningen en materiaalstudies ontsluieren we het creatieproces en tonen we de hand van de schilder en de beeldhouwer. Enkele schilderijen komen vrij in de ruimte te staan, zodat het voor het eerst mogelijk is om hun beschilderde achterzijde te bewonderen. We confronteren progressieve met behoudsgezinde kunstenaars, terwijl kunsttijdschriften de moderne jaren 1920 tot leven wekken.

Nieuwe thema’s en verhalen
De kunstwerken gaan voortaan op intensere manieren in dialoog met elkaar en met de bezoeker. Bovendien wordt het chronologische parcours geregeld onderbroken door nieuwe themazalen. Die nodigen de bezoeker uit tot reflecties over de eeuwen heen: over het beeld van de vrouw in 250 jaar kunst, bijvoorbeeld. Over armoede en rijkdom, de relatie tussen stad en platteland, of over hoe mensen zichzelf en hun geliefden vereeuwigen in een portret.

De mens in zijn alledaagse bestaan loopt als een rode draad door deze themazalen. Het museum toont zo hoe elk kunstwerk vele verhalen in zich draagt: deze van de kunstenaar die het maakte, van de wereld waarin het ontstond, maar net zo goed deze die de kijker er zelf in leest. De vragen die mensen via kunst willen beantwoorden, waren vroeger niet zoveel anders dan vandaag. En wanneer wij kijken naar hun creaties, kunnen we niet anders dan ons eigen verhaal toe te voegen aan het hunne.

Nieuwe ensembles
Ook tal van nieuwe ensembles brengen een vernieuwende kijk op de Gentse collectie. Zo duiken we via tekeningen, grafiek en andere media in de carrières van James Ensor, Odilon Redon en Félicien Rops, en krijgen belangrijke kunstenaars zoals Jean Brusselmans, Raoul De Keyser, Constant Permeke en Frans Masereel eindelijk de ruimte die ze verdienen, naast sterkhouders als George Minne en Théo Van Rysselberghe.

Tijdelijke bruiklenen versterken bovendien het verhaal dat over de 40 zalen wordt verteld. Daarvoor werken we samen met het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen, de Stedelijke Musea Brugge, het Museum voor Natuurwetenschappen en het Museum Kunst en Geschiedenis in Brussel, het Design Museum, het STAM, het GUM-Gents Universiteitsmuseum en de Universiteitsbibliotheek Gent, de Stedelijke Musea Kortrijk en The Phoebus Foundation.

Zaal E: een nieuwe toegangspoort voor het publiek
Ten slotte krijgt ook het publiek letterlijk meer plaats in het museum. Middenin het parcours opent ‘Zaal E’, een ruimte voor expressie, emotie, educatie en experiment. De zaal opent met ‘Jong geleerd!’, een creatieve presentatie voor kinderen, families en al voor al wie jong is van geest. We nodigen de bezoeker uit om creatief te zijn, zelf labelteksten te schrijven, of verhalen achter de werken te bedenken.

zaterdag tot en met zondag

Open op:

• Dinsdag van 9:30 tot 17:30