Vlaamse Meesters in Situ in de Abdijrefter van het STAM
© stam

Vlaamse Meesters in Situ in de Abdijrefter van het STAM

STAM - Stadsmuseum Gent

Het kunstenparcours 'Vlaamse Meesters in Situ' richt van 1 juni tot 30 september 2019 de schijnwerpers op meesterwerken die nog op hun oorspronkelijke plek te bewonderen zijn en specifiek voor die plaats werden gemaakt. Er doen al 45 kerken, kloosters en historische gebouwen mee. Het STAM is er een van.

Het STAM - Stadsmuseum Gent is gevestigd in de gebouwen van de voormalige Bijlokeabdij en daar krijgen de muurschilderingen in de historische abdijrefter speciale aandacht. Ze dateren uit de 14de eeuw en speelden een belangrijke rol in de religieuze beleving van de kloosterzusters. Ontdek het verhaal achter dit Laatste Avondmaal en kijk binnen in het verborgen leven in de abdij. Ter gelegenheid van 'in Situ' krijgt de refter zijn 14de-eeuwse opstelling terug. En gloednieuwe touchscreens dompelen je onder in de bewogen geschiedenis van de abdij. Je waant je even een middeleeuwse kloosterling ...

Met het Pelgrimsboekje van 'Vlaamse Meesters in Situ' is de abdijrefter gratis te bezoeken van 1 juni t.e.m. 30 september 2019. Het boekje kost 10 euro en zal ook te koop zijn in het STAM.

vroeger abdij, nu stadsmuseum
Vlaamse Meesters in Situ is een parcours dat locaties toegankelijk maakt om verborgen kunstparels te kunnen bewonderen. Het STAM is op dit vlak een buitenbeentje: wat vroeger een abdij was, is vandaag een museum dat 6 dagen op 7 open is. Het museum vertelt Het verhaal van Gent door de eeuwen heen, en het patrimonium vertelt mee. Ook buiten de data van het kunstenparcours zijn de muurschilderingen steeds te bewonderen bij een bezoek aan het STAM.

Met het Pelgrimsboekje is de rest van het STAM tijdens 'Vlaamse Meesters in Situ' te bezoeken tegen het voordeeltarief van 4 euro.

praktische bezoekinfodigi-expo 'het verhaal van gent'
randprogramma
Ontdek wat het STAM bovenop de abdijrefter nog meer voor je in petto heeft. Een randprogramma van rondleidingen (voor groepen én voor individuelen) en lezingen, alle in het thema van het middeleeuwse kloosterleven in de Bijlokeabdij.

Vlaamse Meesters in Situ is een organisatie van Openbaar Kunstbezit Vlaanderen (OKV) en wordt gefinancierd door Toerisme Vlaanderen. Meer info op www.vlaamsemeestersinsitu.be.

4 euro:
met het OKV-Pelgrimsboek van 'Vlaamse Meesters in Situ' van 1 juni t.e.m. 30 september 2019 (alleen de abdijrefter is gratis met dit Pelgrimsboek)

zaterdag tot en met maandag

• Maandag van 9:00 tot 17:00

Godshuizenlaan 2