Hedwig Houben, 'Borborygmus'
© Hedwig Houben, Borborygmus, 2017, Courtesy of the artist

IN SITU: Hedwig Houben – SWEEP, TAP, SWOOOOOP

M HKA

De werken van Hedwig Houben beschouwen onze relatie tot objecten, en dan vooral de manier waarop we ermee leven, en hoe ze een rol kunnen spelen in de vorming van ons zelf. Haar video's documenteren performances die de kunstenaar vaak presenteren vanuit het perspectief van de derde persoon in dialoog met zichzelf en de sculptuur die ze maakt. De uiteindelijke sculpturen, vaak vervaardigt uit materiaal zoals plasticine, lijken op ongewone vergankelijke vormen, en worden persoonlijkheden toegeschreven zoals 'It', 'The Hand' of 'The Other'. De dialoog tussen elk personage – verteller, kunstenaar en object – vormt uiteindelijk het centrale onderwerp van het werk dat ideeën over persoonlijke subjectiviteit opent.

Voor haar tentoonstelling in het M HKA, haar eerste solotentoonstelling in België, presenteert Houben naast recente projecten ook een nieuwe reeks werken. Een nieuw werk met de titel Phewzlopffffffff (2019) is een performance en een script met een dialoog over de relaties tussen een reeks personages – een reeks gipsen sculpturen genaamd 'Homer', een personage genaamd 'Body', gespeeld door de kunstenaar zelf, en het publiek in een rol met de naam 'X'. Dit nieuwe project wordt tentoongesteld samen met het recente werk De Freule en de Gladiool (The Mistress and the Gladiola) (2017), dat het spectrum van emoties onderzoekt van de schoonouders van de kunstenaar documenteert nadat ze de uitdaging zijn aangegaan om met een opvallend kunstwerk dat de kunstenaar in hun huis heeft geplaatst te leven, en het werk Borborygmus (2017), gebaseerd op een performance waarin onomatopee-achtige geluiden worden gebruikt om de innerlijke vertering van haar karakter 'I' weer te geven.

Hedwig Houben woont en werkt in Brussel. Ze volgde haar artistieke opleiding aan de AKV/St. Joost, Breda (2002-2006); de Kunstacademie Düsseldorf (2006-2007); en het Hoger Instituut voor Schone Kunsten Vlaanderen (HISK) (2010-2011). Houben was in 2017 de winnaar van de Charlotte Köhler-prijs. Haar eerdere solotentoonstellingen omvatten: You and I, Spike Island, Bristol (2016) en The Hand, the Eye and It, 1646, Den Haag (2013). Groepstentoonstellingen omvatten: Lofoten Biennial, Lofoten (2015); UnScene, Wiels, Brussel (2015); Don’t You Know Who I Am? Art After Identity Politics, M HKA, Antwerpen (2014); and Six Possibilities for a Sculpture, La Loge, Brussel (2013).

Performance: 19 mei, 14.00 uur, als onderdeel van het Antwerp Art Weekend

Officiële opening: 6 juni 2019

zaterdag tot en met zondag

Leuvenstraat 32 Antwerpen Zuid