Nocturne in het S.M.A.K.
© S.M.A.K.

Nocturne in de Gentse Musea –S.M.A.K. Citdadelic Jazz

S.M.A.K.

Citadelic Jazz organiseert twee optredens op Late Donderdag. Om 19:00 treedt internationaal vermaard gitarist Geoffrey Burton op. Hij speelde onder andere met Arno, Iggy Pop, Daan, PJDS, The Rhythm Junks en Triggerfinger, en is fulltime lid van Hong Kong Dong. Hij maakt ook muziek voor theater en soundtracks.

Als soloartiest schuift hij de traditionele genres 'rock', 'pop' of 'jazz' aan de kant en verkent hij nieuwe richtingen en mogelijkheden. In 2020 verscheen zijn eerste soloalbum 'Me Ta Podia'. Het is een instrumentale plaat, volledig opgenomen op gitaar, en is diep geworteld in de elektronische muziek. Burton gebruikt zijn gitaar als geluidsgenerator, maar ook als instrument om te componeren.

Om 21:00, na de lezing van Rolando Vázquez, stelt Jeroen van Herzeele zijn nieuwe kwartet voor. Naarmate de muziek van Jeroen Van Herzeele rijper wordt, lijkt hij zich steeds dieper te graven in het werk van John Coltrane. Zijn spirituele en constante zoektocht naar de fundamenten van muziek inspireert Jeroen eindeloos. In die geest huist het kwartet dat Jeroen ooit samenstelde op verzoek van het nazomerfestival Jazz In 't Park. Het is zonder meer een internationale band die wereldklasse uitstraalt.

Fabian Fiorini is een uiterst virtuoze en originele pianist. Zijn achtergrond varieert van klassiek tot jazz en etnische muziek. Huisgitarist Giovanni Barcella noemt zichzelf een "drummer-dichter". Hij vult de zaal met Italiaanse passie en heeft een groot hart voor alle oprechte en tegendraadse vormen van muziek. Manolo Cabras op bas is de nieuwkomer in het kwartet. Hij heeft de onmogelijke taak om wijlen meester Jean-Jacques Avenel te vervangen, maar draagt ongetwijfeld het idioom en de muzikale vaardigheden in zich om het sluitstuk te zijn dat nodig is om Jeroen's sterke kwartet weer op grote podia te laten spelen.

De efficiëntie en kracht waarmee de band speelt is indrukwekkend. Het kwartet is minder geïnteresseerd in harmonie, melodie of ritme, maar gebruikt volume, textuur, klankkleur en de interesse in klank als basis voor improvisatie.

Beleef de Gentse musea 's avonds.
Iedere eerste donderdag van de maand organiseert S.M.A.K. een nocturne en blijven de deuren open tot 22:00.
Deelnemende locaties aan de nocturnes zijn STAM, Design Museum Gent, Sint-Pietersabdij, SMAK, MSK, Huis van Alijn, Industriemuseum en GUM.
Reserveer je ticket online en wees erbij!

tot

jan hoetplein, 1