La façade du musée Félicien Rops, rue Fumal.
© Jean-Luc Laloux

Museum Félicien Rops

Félicien Rops Museum

Het museum is gehuisvest in een oud herenhuis, gelegen in een voetgangerszone in het oude centrum van Namen. Het stelt het leven en werk voor van Félicien Rops vanaf zijn beginjaren als karikaturist tot aan zijn duivelse en diabolische werken. Félicien Rops werd geboren in 1833 en overleed in 1898. Hij leefde in de 19e eeuw, een tijdperk dat ingrijpend veranderde door de industriële vooruitgang, de evolutie van de zeden en de moderniteit, waaruit de kunststroming het symbolisme zou ontstaan. “ Ik breng mijn dagen door in zelfbeheersing en ik heb ongelooflijk veel zin deze beteugeling door conventies in een opwelling te doorbreken. Dit juk waarmee beschaafde samenlevingen de primitieve natuur in toom houden […]. Vertrekken ver weg van de ‘wereld zoals het hoort’ om eindelijk een leven te leiden van opwinding en actie ” 1. Het museum ziet zichzelf als de plaats waar dit buitengewoon temperament tot uitdrukking komt en wijdt meer dan 700 m² aan de schilderijen, tekeningen, gravures en brieven van de kunstenaar. Naast de vaste collectie die gewijd is aan Félicien Rops, organiseert het museum meermaals per jaar tijdelijke tentoonstellingen rond zeer uiteenlopende thema’s, gaande van 19e-eeuwse kunstenaars en oude of hedendaagse grafische kunst tot bepaalde aspecten van het leven en werk van Rops. In navolging van de voorschriften van ICOM (International Council of Museums), vervult het Rops museum verschillende missies: behoud en uitbreiding van de collectie, onderzoek en bemiddeling. Het Rops museum ontwikkelt tevens een specifiek pedagogisch aanbod en nieuwe activiteiten voor een ruim publiek. Aarzel niet onze nieuwsberichten of agenda hiervoor te raadplegen. Daarnaast heeft het museum ook meerdere wetenschappelijke projecten van formaat gelanceerd, zoals de online publicatie van de briefwisseling van de kunstenaar op de site www.ropslettres.be (meer dan 4000 brieven zijn op dit moment geïnventariseerd waarvan meer dan de helft nu ook beschikbaar is) en de online versie van de inventaris van de kunstenaar (bijna 3000 gravuren en bijna 500 andere tekeningen en schilderijen. In voorbereiding). In 2007 heeft het museum de publieksprijs ontvangen en in 2008 en 2014 de Museumprijs, uitgereikt door Openbaar Kunstbezit en Linklaters. Het wordt sinds 2008 door de Federatie Wallonië-Brussel erkend als museum van Categorie A en heeft van het Waals Gewest in 2016 het Label ‘Wallonië Kwaliteitsbestemming’ ontvangen. Alle dagen open in juli en augustus. Gesloten op 24, 25 en 31/12 en op 01/01. Museum gesloten van 18/02 tot 15/04/2019.

• Maandag gesloten
  • Dinsdag van 10:00 tot 18:00