Tijdelijk gesloten - mim - Muziekinstrumentenmuseum (KMKG) (voor kinderen)

In het Muziekinstrumentenmuseum zijn er massa's snaar-, strijk-, blaas- en andere instrumenten, waarvan je niet eens wist dat ze bestonden. Via een hoofdtelefoon hoor je exact hoe elk instrument klinkt. En elke eerste woensdag van de maand kan je meedoen aan een muziekatelier. Als beloning kan je je bezoek eindigen op het dak van het museum, vanwaar je een adembenemend zicht op de hoodstad hebt.

Doe-parcours: Beestige muziek (6-12 jaar)
Het Muziekinstrumentenmuseum zit vol met beesten. Nee, geen kakkerlakken of oorwormen natuurlijk,maar wel een fiere pauw, een luie zeerob en een hongerige beer. Of is het een wolf? Ooit waren er ook een olifant, een paard en een koe. Ze konden helaas niet blijven, maar hebben wel hun sporen achter gelaten. Leg een beestig parcours af in het mim met ons doe-boekje en ontdek dat de dierenwereld meer gemeen heeft met muziekinstrumenten dan je denkt.

Het Atelier is een doe-ruimte die de eerder "passieve" tentoonstellingszalen aanvult. Hier ontstaat muziek tijdens workshops met groepen kinderen, gehandicapten en volwassenen.

In het Atelier kan je de instrumenten op een heel concrete manier leren kennen. Je mag ze aanraken zodat je de trillingen en de materialen kan voelen. Je kan ze tot leven brengen door verhalen op muziek te zetten, je mag plezier aan ze beleven en spelen met klanken en kleuren.

De ruimte is gestructureerd in zones. Elke zone is specifiek ontworpen voor de verschillende types groepen, voor activiteiten tijdens de schoolperiodes en voor kinderateliers tijdens de vakantie.

Binnenkomen doe je langs een hellend vlak. Het eerste wat je ziet zijn drie vitrines met collectiestukken erin : een Afrikaanse harp, een hoorn en een viool. Zij fungeren als een bruggetje tussen de museumzalen en deze doe-ruimte. Het gaat telkens om nogal bizarre exemplaren, leuke uitingen van inventieve bouwers, die de gebruikers van het Atelier aanzetten om zelf creatief aan de slag te gaan.

De educatieve dienst heeft zelf ook een arsenaal aan muziekinstrumenten, en een groot deel daarvan bevindt zich in het Atelier. In het midden van de ruimte staan slaginstrumenten in een cirkel opgesteld. Tijdens actieve rondleidingen kunnen groepen, al dan niet in schoolverband, en andersvaliden zich laten gaan op pauken, doedoems, djembé's en xylofoons. Klinkt het niet, dan botst het, maar leuk is het in ieder geval. Klankkleur, ritmische puls en melodie dienen zich spelenderwijs aan.

In een tweede zone staat een aantal elektrische instrumenten en ook houten kisten met luidsprekers erin, speciaal voor doven. Zij voelen de muzikale trillingen door op de kisten te gaan zitten.

De verbeelding is aan de macht in het vertelhoekje. Deze zone is gezellig afgesloten met gordijnen. Hier kunnen kinderen dromen, luisteren, verhalen bedenken en zich ontspannen.

Tenslotte is er plaats voor knutselwerk. Tijdens workshops gaan deelnemers aan de slag met klei, collages en allerhande materiaal. Zo ontstaan nieuwe instrumenten !

Alle dagen open

Hofberg 2