Sveta Shuvaeva, detail installatie
© Sveta Shuvaeva, Lake View Limited Offer, Courtesy the artist

Sveta Shuvaeva – Lake View Limited Offer

M HKA

Sveta Shuvaeva wordt geboren in 1986 in Bugulma, Tatarstan (Rusland). In 2003 gaat ze studeren aan de Samara State University of Architecture and Civil Engineering. Vanaf 2008 volgt ze lessen aan de onofficiële hedendaagse kunstacademie van de Russische kunstenaar en curator Vladimir Logutov. Van 2011 tot 2016 werkt ze in de collectieve studio van Vladimir Smirnov en Konstantin Sorokin in Moskou. In 2013 opent ze de Svetlana Gallery, haar eigen galerie in een kast in haar appartement. Sveta Shuvaeva hanteert verschillende media: tekenen, collage, schilderen, beeldhouwen en installaties.

In haar installaties opent Sveta Shuvaeva een dialoog over politieke, economische en maatschappelijke tendensen. Ze creëert denkbeeldige situaties waarbij de toeschouwer deel wordt van de installatie. Haar werken zijn functioneel en performatief, ze zijn gelaagd en kritisch. In haar oeuvre focust ze op de spanning die in Rusland bestaat tussen enerzijds een nieuwe vrijheid die echter neoliberaal en kapitalistisch is, en anderzijds de utopie van de gelijkheid van het communisme, waar niet vraag en aanbod maar productie de economie stuurt, maar waarbij ook het bureaucratische apparaat steeds op de loer ligt.

Shuvaeva heeft zich losgemaakt van de Sovjet- en post-Sovjetstijlen, en haar eigen idioom ontwikkelt. Naast een esthetiek die doet denken aan constructivisme en minimalisme, gebruikt ze heel wat referenties die verwijzen naar de popart. Ze verwerkt vaak banale consumptiegoederen in haar kunst, en ook haar ironie, het gebruik van stereotiepe symbolen, het verwerken van collages en van reclame, en het reproduceren van alledaagse objecten in ongewone materialen refereren aan de popart. Daarnaast is er ook een directe lijn met het dadaïsme waarbij vooral toeval, tekst en readymades een rol spelen.

De titel van de installatie Lake View Limited Offer is een letterlijke quote uit een reclamecampagne voor de verkoop van vastgoed. De marketingstrategie is duidelijk: mensen lokken door hen een paradijselijk leven voor te houden en tegelijk de potentiële koper onder druk zetten om vlug te reageren. De installatie is een architecturale structuur die een reproductie is van een kantoorruimte waar bureaucratie welig kan tieren. Een ruimte die verwijst naar lokettenzalen, balies, kassa’s. De lege gang met loketten is een papieren replica, een duplicaat. De loketten, een stopcontact, een ventilatieroosters, een deur,… zijn allemaal gemaakt van papier, zo precies dat je bijna niet opmerkt dat het om reproducties gaat. Sveta Shuvaeva heeft een illusie gecreëerd.

Lake View Limited Offer houdt het midden tussen een absurde openbare ruimte en een papieren fata morgana. Het gaat hier immers niet om een functioneel gebouw, maar om een fragiele reproductie van een kantoor dat bestaat uit papieren wanden en een houten raamwerk. Daarenboven heeft de ruimte ook haar functionele betekenis verloren want er is geen enkele bediende aanwezig, niemand om je verder te helpen. Zowel de structuur als de werking zijn illusoir. Het biedt Shuvaeva de mogelijkheid om de kafkaiaanse bureaucratie te presenteren. Zogezegd wordt hier de laatste kans geboden om een ideale woning te kopen. Maar het blijkt dat er helemaal geen mogelijkheid is om iets te kopen. De voorgeschotelde droom is onbereikbaar, maar tegelijk ontstaat er ook ruimte voor de eigen verbeelding.

Naast de installatie Lake View Limited Offer toont de tentoonstelling ook een reeks grafische en beeldende werken van Sveta Shuvaeva.

zaterdag tot en met zondag

Open op:

• Dinsdag van 11:00 tot 18:00