Jelena Jureša -  Aphasia
© Jelena Jureša, Aphasia, 2018. Courtesy of the Artist.

Jelena Jureša - Aphasia

ARGOS, centre for audiovisual arts

Jelena Jureša (1974, Novi Sad, Servië) bekijkt identiteit, geheugenpolitiek en teloorgang met behulp van fotografie, video en tekst. In haar werk focust ze op de relatie tussen de observator en het geobserveerde, binnen de grenzen van het beeld en de idee van waarheid. Ze combineert persoonlijke herinneringen met artefacten en politieke en historische narratieven.
Haar nieuwe installatie Aphasia focust op de absurditeit die voortkomt uit de collectieve stilte rond misdaad en de categorisatie van historische gebeurtenissen. In het medische jargon verwijst ‘aphasia’ (afasie) naar de onmacht om woorden te vinden of om te spreken.
Op zoek naar parallellen tussen het Belgische kolonialisme, Oostenrijks antisemitisme en de oorlog in Joegoslavië, focust Jureša op de blinde vlekken en de onmogelijkheid om over het donkere verleden te praten. Aphasia verweeft de geschiedenis van audiovisuele media met hun rol in de vorming van een collectieve en nationale identiteit, tijdens en na de misdaden van de koloniale genocide, de Holocaust en de massamoorden van de Joegoslavische burgeroorlog.
Of hoe een strategische ontkenning van misdaden, geworteld in voortdurende en structurele processen van ontmenselijking, een fundamenteel kenmerk blijft van onze westerse maatschappijen.

zondag tot en met zondag

Werfstraat 13
1000 Brussel