MIRROR MIRROR - Mode & de psyche
© Veronika Georgieva

MIRROR MIRROR - Mode & de psyche

ModeMuseum Antwerpen - MoMu

De dubbeltentoonstelling 'MIRROR MIRROR - Mode & de psyche' in MoMu en Museum Dr. Guislain in Gent onderzoekt de connectie tussen mode, psychologie, zelfbeeld en identiteit.

Hoe dagen hedendaagse ontwerpers en kunstenaars schoonheidsidealen uit? Kan kleding ons mentaal beschermen en kracht geven? De MoMu tentoonstelling stelt onze persoonlijke beleving van het lichaam centraal. In een onverwachte dialoog tussen kunstinstallaties en avant-garde mode worden thema’s belicht als bodydysmorphia, de gelaagde betekenis en geschiedenis van menselijke replica’s zoals popjes en mannequinpoppen en de symbiose tussen kunst, mode en technologie in de vorm van cyborgs en avatars.

Soms ontspruiten kleding en stijl niet uit het hoofd van een bekende ontwerper, maar ontstaan ze in isolatie, in een psychiatrisch ziekenhuis of in de beslotenheid van een huiskamer. Ze kunnen een boodschap verspreiden of diepe verlangens waarmaken, maar gaan ook in dialoog met de modewereld. Museum Dr. Guislain brengt uitzonderlijke kunstenaars bij elkaar die elk op hun eigen manier kleding of textiel gebruiken om zichzelf een plaats in de wereld te geven. Hun creaties worden verborgen of slechts aan enkelingen getoond, maar ook met trots gedragen op de catwalk van de straat.

MoMu presenteert werk van kunstenaars als Cindy Sherman, Ed Atkins, Genesis Belanger, Hans Bellmer en Genieve Figgis, samen met het werk van ontwerpers als Comme des Garçons, Simone Rocha, Walter Van Beirendonck en Viktor & Rolf.

zaterdag tot en met zondag

Open op:

• Dinsdag van 10:00 tot 18:00