M HKA SUPERHOST 2021
© M HKA

SUPERHOST 2021 – Contact Mood Share by HANNE LIPPARD

M HKA

Superhost is een jaarprogramma dat investeert in de relatie tussen een kunstenaar of een collectief, het museum en zijn deelnemende gemeenschappen. Het heeft een duur van een jaar en ondersteunt de productie van beeldende kunst, performatieve en discursieve creaties.

Elk jaar wordt één kunstenaar of één collectief uitgenodigd om M HKA's Superhost te zijn.

Het M HKA omarmt de dubbelzinnige en onderling verbonden dynamiek van een gastvrijheid waarbinnen de gastvrouw/heer altijd ook een gast is en de gast tegelijk altijd een gastvrouw/heer. Zo geven we uitdrukking aan een verlangen naar meer institutionele transformatie, permeabiliteit en uitwisseling.

Superhost neemt vrijelijk vorm aan in de galerieruimtes op de bovenste verdieping van het museum; tegelijk zijn er programma's met discursieve en performatieve evenementen. Binnen de instelling in haar geheel biedt Superhost een intieme ruimte voor conversatie, met specifieke artistieke posities, vertogen en scenes.

Superhost biedt een gericht en gedeeld onderzoeksterrein voor en rond de praktijk van een gast. Elke editie is een gelegenheid om de centrale interesses, de taal en de expertise van onze gast(en) te verkennen, en tegelijkertijd bij te dragen aan de verspreiding en verdere ontwikkeling van het werk zelf. Het open karakter van het programma verwelkomt uiteenlopende vormen voor het uitwisselen en produceren van kennis, variërend van site-specifieke installaties, displays van werken en tentoonstellingen, performances, lezingen en leesgroepen, tot filmvertoningen, interviews, workshops en publicaties.

De curatoren van Superhost zijn Anne-Claire Schmitz en Joanna Zielińska.

Contact Mood Share is een driedelig programma dat gericht is op taal, in het bijzonder de woordenschat en semiologie die gepaard gaan met bepaalde maatschappelijke veranderingen en ontwikkelingen. Net zoals een woord zijn betekenis verliest wanneer het vaak genoeg wordt herhaald – opschuift richting klank of gevoel, eerder dan een inhoud weer te geven – kan dit proces zich voordoen wanneer woorden populair worden onder invloed van de actualiteit. Zodra een woord met regelmaat opnieuw verschijnt, via (sociale) media, het politiek bedrijf en alledaagse taalgebruik, gaan we (vaak onbewust) de neiging hebben om het na te praten, en het dus op onze beurt zelf in de mond te nemen. Taal heeft een eigen, besmettelijke natuur, ze lijkt wat op een fysieke substantie die beweegt tussen de menselijke aanraking en haar omringende oppervlakken, zij het dan via logica en larynx, eerder dan via vingerafdrukken.

De woorden ‘contact’, ‘mood’ en ‘share’ staan voor ingebeelde seizoenen. Ze vervangen de bestaande vier seizoenen en hun wisselende meteorologische weersveranderingen, aangezien die oorspronkelijke seizoenen zelf door industrialisatie en klimaatverandering veel van hun relevantie hebben verloren, vooral in stedelijke omgevingen. Het afgelopen jaar heeft het nog moeilijker gemaakt om een band te hebben met het idee van tijd, of om een kalender te gebruiken voor het maken van plannen, het beheren van verwachtingen en het opvolgen van gebeurtenissen.

- Hanne Lippard, January 2021

donderdag tot en met zondag

Open op:

• Dinsdag van 11:00 tot 18:00