Van Bosch tot Tuymans: een vitaal verhaal
© MSK Gent

Van Bosch tot Tuymans: een vitaal verhaal

Tien jaar na de renovatie van het museumgebouw schrijft het MSK Gent een nieuw ‘beeld’verhaal, van de middeleeuwen tot vandaag. Meer dan 25 zalen werden volledig onder handen genomen en plaatsen de indrukwekkende Gentse collectie in een nieuw daglicht. Daarbij legt het museum onverwachte verbanden over de eeuwen en landsgrenzen heen. Naast de vertrouwde topwerken uit de Westerse kunst worden tientallen uitzonderlijke aanwinsten voor het eerst aan het publiek getoond. En drie hedendaagse kunstenaars tonen hun eigen interpretaties middenin de historische museumcollectie. De vernieuwde vaste collectie is vanaf 21 oktober 2017 toegankelijk voor het publiek.

Een relationeel museum
Voor de herinrichting legt het museum relaties tussen werken uit het verleden en het heden. In kunstmiddens spreekt men van een transhistorische aanpak: het MSK gaat ervan uit dat er een zekere continuïteit bestaat tussen kunstwerken uit verschillende periodes, die communiceren met elkaar en met de bezoekers. Met dit soort van dialogen bewijst het museum hoe ideeën bewegen doorheen de eeuwen en hoe de kunst steeds nieuwe betekenissen krijgt in een wereld in constante verandering. En dan blijkt dat onze existentiële vragen vroeger niet zoveel anders waren dan vandaag …

Dit komt bijvoorbeeld tot uiting zowel in de middeleeuwse zalen als in de 19de-eeuwse salonzalen met Belgische en Europese kunst, of nog, in de zaal met portretten van de 16de tot de 20ste eeuw, als stille getuigen over hoe verschillende generaties zichzelf in beeld lieten brengen. Zo wordt de ontwikkeling van de beeldtaal sinds de middeleeuwen geaccentueerd.

Belgische en internationale topwerken
Andere hoogtepunten en publiekslievelingen zijn de zaal gewijd aan de kunst uit Sint-Martens-Latem en de Leiestreek, het Belgische en Duitse expressionisme, de abstracte kunst van de jaren 1920 en het surrealisme. Dit onderdeel van de Gentse collectie heeft een moderniteit die nog te weinig bekend is bij het publiek. En omdat de Gentse collectie ook internationaal geroemd is voor haar topwerken van Belgische kunstenaars krijgen James Ensor, Théo Van Rysselberghe en George Minne voortaan elk een monografische zaal.

Een verzameling in beweging: tientallen nieuwe aanwinsten en schenkingen
Met de nieuwe presentatie toont het MSK Gent ook een bijzondere reeks nieuwe aanwinsten en schenkingen voor het eerst aan het publiek. Het gaat om tientallen werken, waaronder absolute meesterwerken zoals een aquarel van Léon Spilliaert, een gipsen beeld van Auguste Rodin, twee abstracte schilderijen van Pierre-Louis Flouquet en een futuristische Jules Schmalzigaug.

Een belangrijke reeks legaten en schenkingen wordt vanaf 21 oktober voor het eerst tentoongesteld. Meest opmerkelijk zijn de legaten van de verzamelaars Jozef en Fernand De Blieck. Ze omvatten ruim twintig schilderijen en beeldhouwwerken van kunstenaars uit Sint-Martens-Latem en de Leiestreek: Emile Claus, Valerius De Saedeleer, George Minne, Albijn Van den Abeele en Gustave Van de Woestyne. Het zijn stuk voor stuk onbekende topwerken die de afgelopen 50 jaar in de beslotenheid van twee privéverzamelingen doorbrachten. Een onschatbare aanvulling voor de kerncollectie van het Gentse museum!

Samenwerking met ander musea en verzamelaars
Ook museale en private partners uit binnen- en buitenland werkten mee aan de herinrichting van de Gentse collectie. Belfius, het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen, de Koninklijke Musea voor Schone Kunsten van België, het STAM Gent en de Stedelijke Musea van Brugge en Kortrijk leenden sleutelwerken uit. Privérzamelaars leenden topwerken zoals De roker van Constant Permeke en De melancholische viswijven van James Ensor.

De verwevenheid van oud en nieuw
Het MSK Gent heeft een lange en vruchtbare traditie van samenwerking met actuele kunstenaars. Daarom werkt het ook voor de herinstallatie samen met drie kunstenaars van vandaag. Bijna 30 jaar nadat Luc Tuymans in het MSK Gent een solotentoonstelling hield die zijn nationale doorbraak werd, keerde hij er terug om zich -voor het eerst- aan een fresco te wagen. Ria Verhaeghe toont in de zalen met middeleeuwse kunst haar Verticals, en Patrick Van Caeckenbergh tovert met een prachtige installatie de Gouden Eeuw om tot een ware wunderkammer.

Op 20 oktober start bovendien een langlopende samenwerking tussen het MSK en het S.M.A.K. De historische verbondenheid tussen beide musea vormt het vertrekpunt voor een reeks ontmoetingen onder de noemer 'Heen & terug'.

Kunstwerken uit de collectie van het S.M.A.K. zullen tijdelijk worden teruggebracht naar hun plaats van ontstaan of eerste presentatie. Zo wordt de installatie Chasing the Blue Train van David Hammons opnieuw opgesteld in de Lambeaux-zaal, de ruimte waar het werk in 1991 voor het eerst in Europa getoond werd. Daarnaast leggen beide musea nieuwe relaties tussen oude, moderne en hedendaagse kunst via de uitwisseling van betekenisvolle kunstwerken.

Praktische informatie
De vernieuwde vaste collectie is vanaf 21 oktober toegankelijk voor het publiek. Tijdens de komende maanden organiseert het museum verschillende rondleidingen, lezingen en events in het kader van deze grondige veranderingen. Hou de website in het oog voor alle details: www.mskgent.be.

Geen meerprijs gekend. Vraag info bij museum.

zaterdag tot en met dinsdag

Open op:

• Dinsdag van 9:30 tot 17:30