De Pantoloog (danke Schön) | Patrick Van Caeckenbergh
© MSK Gent

De Pantoloog (danke Schön) | Patrick Van Caeckenbergh

Vanuit zijn achtertuin in de landelijke Vlaamse Ardennen regeert Patrick Van Caeckenbergh over de wereld. Een persoonlijke wereld, die hij naar zijn eigen herinneringen en verlangens heeft ingericht. Met 'De Pantoloog (danke schön)' brengt hij fragmenten uit die fantasierijke wereld binnen in het MSK.

'Pantologie' is de wetenschap van het geheel. De 'pantoloog' is de persoon die alles liefheeft. In zijn parallelle wereld, die veel gelijkenis vertoont met de onze, maar er tegelijkertijd ver van af staat, speelt Van Caeckenbergh met zijn gedachten als een jonge poes met een bolletje wol. Zijn grootste ambitie is dan ook een huisdier te zijn.

Net als Monsieur Teste van Paul Valéry heeft Van Caeckenbergh voor zichzelf een innerlijk eiland geschapen en verdoet hij zijn tijd met het verkennen en versterken ervan. Hij gaat op zoek naar het extreme genot van het eenzaam uitvinden.

De diversiteit van de wereld wordt onderzocht met de methode van het verzamelen, klasseren en inventariseren, waarbij hij vrij gebruik maakt van taxonomie en genealogie, cartografie en kosmogonie. De eenheid van de wereld wordt gereconstrueerd met de techniek van de collage en de assemblage.

Maar het onderzoek gebeurt niet systematisch. De attitude van de kunstenaar is niet deze van de wetenschapper maar van de bricoleur. In plaats van de wereld in kaart te brengen schept hij nieuwe werelden waarin hij als een kamergeleerde in constante verwondering op ontdekkingsreis gaat.

dinsdag tot en met vrijdag

Open op:

• Dinsdag van 9:30 tot 17:30