Baroque Book Design / Museum Plantin-Moretus Antwerpen
© Collectie Museum Plantin-Moretus Antwerpen

Baroque Book Design. Een verhaal over vriendschap en samenwerking

Museum Plantin-Moretus

Hoe evolueerde het boek in de barok? Waarom werkte een uitgever als Balthasar Moretus samen met vooraanstaande kunstenaars? En welke visie dragen hedendaagse vernieuwers in het boekenvak uit? De tentoonstelling in het Museum Plantin-Moretus ‘Baroque Book Design. Een verhaal over vriendschap en samenwerking’ toont de liefde voor het vak van de uitgever. Hoe hij kunstenaar, drukker en vormgever in het verleden en het heden motiveert tot de creatie van een topproduct.

Het barokboek: een fortuinlijke co-creatie tussen Balthasar Moretus en Peter Paul Rubens
In de 16de eeuw ontstonden veel nieuwe soorten boeken. En dat is voor een groot stuk te danken aan uitgevers als de familie Plantin-Moretus. Ze zochten naar manieren om nieuwe kennis en ideeën op papier vast te leggen en te ordenen. Ze dachten na hoe teksten beter gezet konden worden, hoe beeld en tekst zich tot elkaar verhouden, wat een titelpagina is... Hier ontstond het boek zoals we dat vandaag nog grotendeels kennen.
Balthasar I Moretus zette een volgende grote stap in de ontwikkeling van de boekarchitectuur: hij ging vooraanstaande kunstenaars inzetten voor het boekontwerp. Zo gaf hij Peter Paul Rubens de opdracht om de illustraties voor zijn nieuwe gebedenboeken te verzorgen. Maar ook Erasmus Quellinus, Karel de Mallery, Peeter de Jode en Abraham Van Diepenbeeck leverden ontwerpen voor titelpagina’s en illustraties aan Balthasar Moretus.

De hedendaagse uitgever als regisseur
Ook vandaag nemen uitgevers nog altijd de rol op van regisseur in de vernieuwing van de boekarchitectuur. Het Museum Plantin-Moretus legt in de expo de overeenkomsten bloot tussen de werkwijze van Balthasar Moretus en een hedendaags uitgeversproject. Hoe een toonaangevend hedendaagse uitgever naar het boek kijkt en in samenwerking met kunstenaars het boek steeds weer heruitvindt.

Een verhaal over vriendschap en samenwerking
De tentoonstelling toont de liefde voor het vak van de uitgever. Hoe hij kunstenaar, drukker en vormgever in het verleden en het heden motiveert tot de creatie van een topproduct. Met een lezingenreeks, workshops, collectiebezoeken en atelierbezoeken draagt het museum deze passie verder uit naar de bezoekers. Tijdens Kunstendag voor Kinderen en de Dag van de wetenschap nodigen we ontwerpers en drukkers uit om samen met het publiek aan de slag te gaan.

Curatoren: dr. Dirk Imhof, dr. Goran Proot en dr. Geoffrey Brusato

vrijdag tot en met zondag

Vrijdagmarkt 22
2000 Antwerpen