Dennis Tyfus. My Niece's Pierced Knees
© Ans Brys

Dennis Tyfus. My Niece's Pierced Knees

Middelheimmuseum

Eerste museale solotentoonstelling van de Antwerpse kunstenaar Dennis Tyfus (°1979). Na zijn bijdrage aan de groepstentoonstelling 'Experience Traps' met de nieuwe permanente sculptuur 'De Nor' trekt Tyfus nu dwars door het beeldenpark van het Middelheimmuseum een heel eigen spoor. Hoewel deze tentoonstelling voornamelijk nieuw werk toont en dus geen retrospectieve is, leest het geheel toch als de stand van zaken van een wonderlijke en eigenzinnige artistieke praktijk, als de samenvatting van twintig jaar “iets doen”, zoals de kunstenaar het soms zelf omschrijft.

Dennis Tyfus kennen we vooral als een kunstenaar met een grote zelfredzaamheid en zelforganisatie, die naast een sterke lokale verankering en verbondenheid met de Antwerpse kunst- en muziekwereld de voorbije jaren ook een substantieel internationaal netwerk heeft uitgebouwd. Zijn werk vindt zijn basis in een tomeloze tekenpraktijk en een voorliefde voor taal en woord, maar de vorm waarin het verschijnt is zeer divers. Het werk is constant in beweging. Het sculpturale aspect van Tyfus’ werk is de manier waarop het heel zorgvuldig en bewust omgaat met de ruimte die het inneemt. Tyfus’ werk is dan ook letterlijk overal, en heel vaak in de publieke ruimte. Naast flyers en posters, tekeningen, schilderijen en performances zijn er ook installaties, sculpturen, video’s, vinylplaten, concerten, t-shirts, magazines, boeken en tatoeages. Via zijn label Ultra Eczema, dat ondertussen 250 releases telt, integreert Tyfus invloeden en interesses in zijn eigen artistieke praktijk en houdt hij in het kluwen van zijn eigen artistieke praktijk de tel bij.

Geen meerprijs gekend. Vraag info bij museum.

zaterdag tot en met zondag

Open op:

• Dinsdag van 10:00 tot 17:00