There all is order and beauty
© Joëlle de la Casinière, Again on the Seas, 2015. Courtesy of the Artist.

There all is order and beauty

ARGOS, centre for audiovisual arts

Voor de derde en laatste tentoonstelling die de dialectiek tussen fotografisch en bewegend beeld in de Argos-collectie onderzoekt, kijken we naar straten, hinterlanden en landschappen. Zoals de oudste overlevende camerafoto, View from the Window at Le Gras (1826-1827) van Nicéphore Niépce (1765 – 1833), openen de werken in de tentoonstelling het perspectief op stedelijke en landelijke omgevingen. Specifieke plekken zijn soms eindpunten, of plaatsen voor een nieuw begin. Ze vertellen ons iets over dagelijkse reizen langs buurten die enorm veranderd zijn, of ze zijn representaties van ongekende regio’s, klaar om ontdekt te worden. Sommige plekken lijken nu eens triviaal, dan weer ontzettend mooi. Ze kunnen een iconisch en universeel herkenbaar aspect in zich dragen, en in sommige gevallen heeft de herinnering aan hun verschijning de tijd niet doorstaan. Voorbij de evidente contrasten, is de relatie tussen natuurlijke landschappen en de gebouwde omgeving veel complexer dan op het eerste gezicht lijkt. Zo toont de expositie hoe we op de natuur reflecteren en hoe we ons verbinden met landschappen, maar ze vraagt zich ook af hoe een specifieke omgeving ons gedrag en onze verbeelding vorm geeft. Een reis door ruimte en tijd, een zwerftocht langs de wazige lijn tussen praktijk en poëzie.

zondag tot en met zondag

Open op:

• Woensdag van 11:00 tot 18:00