Vue de l'exposition "Les Abeilles de l'Invisible", MACs - Grand-Hornu
© © Ph De Gobert

De Bijen van het Onzichtbare

MACS - Museum voor Hedendaagse Kunsten van Grand-Hornu

De tentoonstelling Les Abeilles de l'Invisible brengt een dozijn hedendaagse kunstenaars van verschillende horizonten bij elkaar en brengt werken samen waarin intuïtie een essentiële rol speelt, zowel voor de uitwerking ervan als voor hun perceptie. Afgepakt van een brief waarin Rainer Maria Rilke haar werk vergeleek met die van de bijen, verwijst de titel van de tentoonstelling naar dit opvallende beeld van de studio als "bijenkorf", als hermetische ruimte waar de kunstenaar zijn gewassen begraaft en , verduisterend, provoceert de nieuwsgierigheid van een publiek ongeduldig op zijn beurt om het te onthullen, uit te vinden als nieuwe schatten. Geïnspireerd door The House of Ideas, een beeldhabitat van Thierry De Cordier die volgens de verbeelding een schedel, een buik, een tuinman of de bijenkorf van de dichter oproept, verbindt de route van de tentoonstelling de mentale ruimten van verschillende kunstenaars die zoals Ricardo Brey, Jean-Marie Bytebier, Maurice Blaussyld, Thierry Cordier, Fabrice Samyn, Jose Maria Sicilie, of een dergelijke uitvinder van art brut, vormen deze universele gemeenschap van bijen van het onzichtbare.

zondag tot en met zondag

Open op:

• Dinsdag van 10:00 tot 18:00