20 jaar S.M.A.K. De Collectie (1) - Highlights for a Future
© SMAK

20 jaar S.M.A.K. De Collectie (1) - Highlights for a Future

S.M.A.K.

Een selectie uit de collectie met werken van (inter)nationele kunstenaars.
S.M.A.K. bestaat in 2019 twintig jaar. Voldoende reden om terug, en voor het eerst in die hele periode, een stuk van de collectie te presenteren in het volledige museumgebouw. Aan de hand van ongeveer 200 werken (10% van de hele collectie) word je als bezoeker meegenomen in het labyrint van de hedendaagse kunst. We blikken met deze tentoonstelling niet alleen terug, we kijken ook naar het heden en de toekomst. Je krijgt de collectie van S.M.A.K. te zien zoals nooit te voor: van iconische kunst en werken van bekende kunstenaars tot verborgen parels uit de collectie, aangevuld met aankopen van de afgelopen twintig jaar.

De kunstgeschiedenis zoals we die kennen dient als onderstroom voor een tentoonstelling die je de hand reikt: je wordt enerzijds begeleid in het ontdekken van de verschillende gelegde verbanden, maar je wordt anderzijds ook uitgenodigd om zelf op zoek te gaan naar mogelijke connecties.

Het motief van deze tentoonstelling is het kunstwerk en de kunstenaar, de dieperliggende reden de nood om in Gent een volwaardig museum voor hedendaagse kunst te bouwen om de collectie zowel zichtbaar als onzichtbaar in onder te brengen.

Met werk van o.a. Francis Alÿs, David Hammons, Christoph Büchel, Kader Attia, Francis Bacon, Isa Melsheimer, Marcel Broodthaers, Lois Weinberger, Ann Veronica Janssens, N. Dash, Nedko Solakov, Robert Therrien, Wim Delvoye, Korakrit Arunanondchai, Pascal Marthine Tayou, Berlinde De Bruyckere, Dara Birnbaum, Rinus Van de Velde, Mark Manders, Luc Tuymans, Panamarenko,….

€15 €5 met museumpas

zaterdag tot en met zondag

jan hoetplein, 1