Wittebroodsdagen van de zeemeermin – Een curatoriële reflectie op 'Ship of Fools / The Dockers’ Museum' [Narrenschip / Het dokwerkersmuseum] van Allan Sekula (2010–2013)
© M HKA

M HKA

Allan Sekula (Erie, 1951 – Los Angeles, 2013) was een Amerikaans kunstenaar, fotograaf, schrijver, filmmaker en activist. Zijn werk behandelt thema’s als werkomstandigheden en klassenstrijd, gecombineerd met een vurige kritiek op het geglobaliseerde kapitalisme.

Mermaid Honeymoon toont een selectie uit Sekula’s Ship of Fools / The Dockers’ Museum, een onvoltooid project waaraan hij van 2010 tot aan zijn overlijden werkte. Het project bestaat uit twee delen: Ship of Fools is een cluster van fotografische beelden en dia’s gemaakt door Sekula zelf, voornamelijk tijdens zijn reizen aan boord van het activistische schip Global Mariner (1998-2000). Daarnaast bevat The Dockers’ Museum een verzameling van ca. 1250 artefacten die de kunstenaar voornamelijk online kocht: objecten, foto’s, grafisch werk, postkaarten en prints. The Dockers’ Museum schrijft zich in de traditie van kunstenaarsmusea in, waar verzamelen centraal staat. Tegelijk stelt het vragen bij de hedendaagse archiefwoede, waardoor het project gezien kan worden als anti-museum en anti-archief. Sekula weigerde immers een hiërarchie aan te brengen binnen de onderdelen van zijn anti-museum. De “objecten van belang” in The Dockers’ Museum, zoals Sekula ze noemde, dienen als herinneringen aan de sociale strijd in en rond de dokken. Ze tonen de appreciatie van Sekula voor de havenarbeider, die als intermediaire figuur tussen land en zee voor hem het archetype van alle arbeiders in de wereld is. Tijdens dit laatste project versterkte Sekula’s interesse in de figuur van de zeemeermin en bij uitbreiding in mechanische apparaten die signalen produceren, zoals sirenes en hoorns. Net als de havenarbeider fungeert de zeemeermin als verbindende schakel tussen land en zee, en staan ze beiden symbool voor hoop en verandering of vernieuwing. Dit suggereert een symbiose en draagt de kiem van een nieuwe richting of oriëntatie, zowel voor het individu als voor de gehele maatschappij.

Curator: Anja Isabel Schneider

Deze onderzoekspresentatie is het resultaat van een doctoraatstraject in curatorieel onderzoek als onderdeel van het project Kunst tegen de stroom van “Collectieve Sisyphus” in: de casus van Allan Sekula’s Ship of Fools / The Dockers’ Museum (2010–2013), ontwikkeld door M HKA en het Lieven Gevaert Centre (LGC) verbonden aan de KU Leuven en de UCLouvain, met professor Hilde Van Gelder als promotor. Met de steun van het Onderzoeksfonds KU Leuven, het Fonds Wetenschappelijk Onderzoek-Vlaanderen (FWO) en de Allan Sekula Studio.

zaterdag tot en met zondag

Open op:

• Dinsdag van 11:00 tot 18:00