© © Haseeb Ahmed, The Face of the Wind visualised in a wind tunnel test-section (2016). From the ongoing project The Wind Egg. Photo courtesy the artist

IN SITU: Haseeb Ahmed – The Wind Egg

M HKA

De kunstpraktijk van Haseeb Ahmed integreert methodologieën van de harde wetenschappen in zijn zoektocht naar een techno-poëtica. De tentoonstelling in het M HKA presenteert zijn lopende Wind Egg-experiment. Het concept van Wind Eggs (windeieren) veronderstelt dat dieren en mensen door de wind kunnen worden bevrucht - een geloof dat eeuwenlang in oude Egyptische, Arabische, Indiase, Europese en Chinese culturen heeft bestaan. Ahmed heeft getracht dit idee te realiseren met de modernste windtunneltechnologie in het von Karman Institute for Fluid Dynamics in België. In het proces van het personifiëren van de wind mengt hij kunst en luchtvaart, mythe en technologie, en weerspiegelt daarbij het vermogen van de mens om empathische gevoeligheden op niet-menselijke dingen te projecteren. Het project leidt van de oudheid tot de astrobiologie, en de tentoonstelling zal fungeren als een test-site voor het verbeelden van de mogelijkheden die de mens heeft om zich te reproduceren zonder mannen maar met de wind.

Ahmed behaalde een Masters aan het MIT-programma in Kunst, Cultuur en Technologie en een Bachelor of Fine Arts aan de School of the Art Institute of Chicago. Hij was eerder ook resident aan de Jan van Eyck Academie in Maastricht. Zijn werk werd reeds internationaal tentoongesteld, onder andere in het Museum of Contemporary Art Chicago, de internationale biënnale van hedendaagse kunst in Göteborg en het museum Barengasse Zürich.

Haseeb Ahmed leeft en werkt in Brussel.

De tentoonstelling van Haseeb Ahmed wordt gesteund door de Swiss National Science Foundation van de Zurich University of the Arts, de Sint Lucas School of Arts Antwerpen en de Universiteit van Antwerpen.

zaterdag tot en met zondag

Open op:

• Dinsdag van 11:00 tot 18:00