Plein voor stadsschouwburg
© Stadsarchief, J.A. Rau

150 jaar Koninklijke Stadsschouwburg Brugge

Arentshuis (GESLOTEN, shop is open)

Op 30 september 2019 is het precies 150 jaar geleden dat de Brugse stadsschouwburg de deuren opende. Deze kleinschalige tentoonstelling focust op het stedenbouwkundige, architecturale en programmatorische verhaal van dit bijzondere, jarige gebouw.
Om plaats te maken voor het nieuwe complex werden destijds middeleeuwse huizen afgebroken, straten recht getrokken en werd een nieuw theaterplein aangelegd. Uit de voorstellen van zes architecten werd dat van Gustave Saintenoy gekozen. Hij ontwierp een eclectisch gebouw dat rijkdom uitstraalt. Het ‘Grand Théâtre de Bruges’ evolueerde van een elitaire schouwburg tot een open cultuurhuis voor theater, hedendaagse dans en muziek.
In het Arentshuis kaderen we het verleden van deze plek in zijn Brugse en (inter)nationale context, aan de hand van authentieke documenten en stukken, kunstwerken, bewegend beeld, digitale reconstructies en geluid.

zaterdag tot en met zondag

Open op:

• Dinsdag van 9:30 tot 17:00