Fringe - museum Dhondt-Dhaenens
© Jenny Watson

Fringe - William N. Copley, Saskia Pintelon & Jenny Watson

Museum Dhondt-Dhaenens (tijdelijk gesloten wegens renovatie)

Met Fringe brengt het museum Dhondt-Dhaenens in het voorjaar van 2019 een selectie werken samen van drie kunstenaars: de Australische Jenny Watson (°1951), de Belgische Saskia Pintelon (°1945, woont en werkt in Sri Lanka) en de Amerikaan William N. Copley (1919 – 1996). De tentoonstelling brengt hiermee een spannende dialoog tussen drie individuen die met een uiterst persoonlijke, vaak subversieve interpretatie van hun omgeving een unieke plaats innemen binnen de hedendaagse kunstwereld.

De kunstenaars werk(t)en voornamelijk buiten de reguliere kunstscène in Europa en Amerika en ontwikkel(d)en allen een schilderkundig oeuvre dat hoogst innovatief is, maar elke classificatie resoluut ontkent. Hun werk plaatsen binnen één bepaalde stijl of stroming, zou de kern van hun veelomvattende en vaak gedurfde beeld- en vormentaal missen. Voor elk van hen, vormen het land waar zij hun werk creëren, de heersende (pop)cultuur en politieke klimaat een belangrijke bron van inspiratie en aanzet tot kritische reflectie. Deze aanpak resulteert telkens opnieuw in een eigenzinnig universum dat zowel polemisch, persoonlijk als amusant is. Tegelijk zijn de sterke belangstelling voor taal en identiteit, het experiment met materialen en de voorliefde voor figuratie en het narratieve, interesses die het werk van deze kunstenaars bijna naadloos met elkaar verbinden.

Het non-conventionele karakter en de rake thema’s van deze oeuvres vertalen zich in de titel van de tentoonstelling. ‘Fringe’ verwijst in het Engels naar iets dat als perifeer, marginaal, secundair of extreem wordt beschouwd in relatie tot iets anders. De tentoonstelling vormt een indirecte dialoog met de tentoonstelling die focust op Jan Hoet, die een belangrijke promotor was van kunstenaars zoals Jenny Watson.

zondag tot en met zondag

museumlaan 14
9831 Deurle (Sint-Martens-Latem)