Beyond Borders
© Beyond Borders

Beyond Borders

Stichting Boghossian - Villa Empain

Wie heeft er baat bij grenzen? Koningen. Verdeel en heers. Een grens betekent een wachtpost, een wachtpost betekent een soldaat. Je komt er niet door, zeggen alle privileges, alle verboden, alle censuur, alle tirannieën.___Victor Hugo

De problematiek van de grenzen is een thema dat aan het hart raakt van de missie van de Boghossianstichting: volken dichter bij elkaar brengen via cultuur. Het is met dat vertrekpunt dat de Boghossianstichting de tentoonstelling Beyond Borders in Villa Empain kiest te tonen.

De tentoonstelling brengt 37 internationaal gerenommeerde hedendaagse kunstenaars samen uit de Europese kunstwereld, maar ook uit de Arabische wereld. Hun werken gaan in dialoog over het begrip ‘grenzen’ en de manieren waarop die worden voorgesteld.

De tentoongestelde werken zijn een selectie uit het oeuvre van Europese kunstenaars uit de collectie van de European Investment Bank’s Art Collection en werden gekozen door Delphine Munro. Ze worden tegenover werken geplaatst van artiesten uit het Midden-Oosten en de Maghreb, geselecteerd door gastcurator Michket Krifa.

Sinds de Oudheid doen grenzen vragen rijzen omtrent thema’s als binnen- en buitenland, identiteit en thuishoren. Het Europese grondgebied telt een honderdtal grenzen, samen ongeveer 250.000 kilometer lang. Sommige behoren tot de oudste ter wereld, zoals die tussen Spanje en Portugal, maar de helft is zeer recent, het gevolg van conflicten, of ze worden op dit moment opnieuw getekend. Met de nakende Brexit is het moeilijk om in de programmatie van de Boghossianstichting niet stil te staan bij de kwestie van de binnen- en buitengrenzen van Europa die vandaag zo zeer de agenda bepaalt.

Politieke of poëtische opvattingen over grenzen, esthetische ervaringen, symbolische ladingen en multidimensionale zienswijzen: de tentoonstelling verkent de dialoog tussen de werken van kunstenaars als Anish Kapoor, Rebecca Horn, Mounir Fatmi, Jan Fabre, Ali Cherri, Anri Sala, Wael Shawky en Jannis Kounellis.

De catalogus bij de tentoonstelling bevat foto’s van de tentoongestelde werken en de biografieën van de kunstenaars.

donderdag tot en met zondag

Franklin Rooseveltlaan 67
1050 Elsene (Brussel)