Ellen Gallagher - 'Liquidi Intelligence'
© Ellen Gallagher - 'Liquidi Intelligence'

Ellen Gallagher - 'Liquidi Intelligence'

WIELS Centrum voor Hedendaagse Kunst

Ellen Gallagher, één van de meest toonaangevende schilderessen van dit moment, onderzoekt in haar werk de Afrikaans-Amerikaanse geschiedenis en cultuur, aan de hand van een poëtisch vocabularium en een verscheidenheid aan media, schilderkunst, film en installatie.

De kunstenares ontwikkelde een mythische wereld, geïnspireerd door de tragische geschiedenis van de 'Middenpassage', de slavenroute over de Atlantische Oceaan waar miljoenen Afrikanen gedurende eeuwen door verdrinking gestorven zijn. In haar recent werk rond New Orleans, een stad die nog steeds herstellende is van de orkaan in 2005 die grote delen van haar bevolking verdreef, onderzoekt Gallagher hoe de stedelijke planning in de 20e eeuw niet alleen werd ontworpen om de raciale grenzen te behouden, maar zelfs om de zwarte gemeenschappen verder te onderwerpen.

Gallagher verdeelt haar tijd tussen de Verenigde Staten en Nederland. De tentoonstelling in WIELS presenteert solowerken van de kunstenares en de filminstallatie Highway Gothic, die ze creëerde in samenwerking met de Nederlandse kunstenaar Edgar Cleijne.

zaterdag tot en met zondag

Open op:

• Dinsdag van 11:00 tot 18:00