Broodthaerskabinet
© S.M.A.K.

Broodthaerskabinet

S.M.A.K.

Tien jaar geleden verwierf S.M.A.K. met de steun van de Vlaamse Gemeenschap het werk Le Pense-Bête (1964) en werd zo beheerder van de belangrijkste institutionele Broodthaers-verzameling in België. Marcel Broodthaers (1924-1976) benoemde dit werk destijds zelf als zijn eerste proposition artistique, zijn eerste daad als beeldend kunstenaar, die de overstap markeerde van zijn dichtersbestaan naar beeldend kunstenaar.

Omdat we binnen S.M.A.K. niet de mogelijkheid hebben om de collectie permanent te presenteren, werd besloten een exclusieve ruimte te wijden aan deze kunstenaar, die in zijn oeuvre steeds de betekenis en rol van kunst en musea in de meest brede zin gethematiseerd heeft. Het Broodthaerskabinet opent met een eerste presentatie van werken van Marcel Broodthaers, die wordt samengesteld door zijn weduwe Maria Gilissen-Broodthaers. Vervolgens zal het kabinet worden opengesteld voor een selectie kunstenaars, curatoren, vrienden en anderen die het werk en oeuvre van Broodthaers kennen, onderzoeken of genegen zijn.

We zijn blij je opnieuw te mogen verwelkomen vanaf dinsdag 19 mei 2020! Belangrijk is dat je op voorhand een ticket reserveert voor een bepaalde dag en tijdstip.

Voor meer informatie zie weblink.

zaterdag tot en met donderdag

Open op:

• Dinsdag van 10:00 tot 18:00