Wout Hoeboer, Ritme Inutile, 1938. Mu.ZEE Oostende
© (c) Wout Hoeboer

Hoe? Boer! - 'Dada voor nu, en voor straks, dada voor altijd'

Mu.ZEE, Kunstmuseum aan Zee

Met werk van onder andere: Pierre Alechinsky, Karel Appel, Enrico Baj, Jean Brusselmans, Jacques Calonne, Sergio Dangelo, Christian Dotremont, Paul Joostens, Asger Jorn, Marcel Mariën, Joseph Noiret, Victor Servranckx, Kurt Schwitters, Serge Vandercam e.a.

Op 21 juli 1958 schreef Victor Servranckx een postkaart naar de familie Hoeboer, vrienden die dicht bij hem in de buurt woonden. Hij sprak hen alsvolgt aan. Hoe? Boer! - De Boeren zijn de besten!

De directe aanleiding voor deze tentoonstelling is een omvangrijke schenking van ca. 100 kunstwerken door de erfgenamen van Wout Hoeboer (1910-1983). Zijn werk past in de reeks tentoonstellingen die Mu.ZEE in 2008 is gestart met presentaties gewijd aan kunstenaars als Victor Servranckx, E.L.T. Mesens, Paul Joostens, Jules Schmalzigaug e.a.

Hoeboer wekt interesse met een experimenteel artistiek nalatenschap dat alle ruimte laat voor vernieuwend onderzoek. Zijn multimediale oeuvre is altijd herkenbaar, terwijl het werkelijk alle kanten uitschiet. Als een anticonformistische dada-dandy bewoog hij zich tussen verschillende avant-gardegroeperingen en filterde hij uit het ideeëngoed van vrienden, kennissen en collega’s. Zijn werk verbindt bijvoorbeeld op eigenzinnige wijze inspiratie uit de Merz van Kurt Schwitters of het dada-universum van Paul Joostens met de abstracte kunst van Wassily Kandinsky en het Bauhaus-contructivisme. Door het oeuvre van Hoeboer trek je ook lijnen tussen zijn Dilbeekse vrienden Victor Servranckx en Jean Brusselmans. Zijn werk dynamiteert kunsthistorische scheidingslijnen tussen abstractie, dada, surrealisme en CoBrA. Hij maakte Arte Nucleare en action paintings. Pamapadada!

zaterdag tot en met zondag

Open op:

• Dinsdag van 10:00 tot 17:30