© musee du malgre tout

De Kelten tussen Samber en Maas

Musée du Malgré-Tout

De nieuwe tentoonstelling van het Musée du Malgré-Tout is een synthese van de huidige kennis over de aanwezigheid van de Kelten tussen de Samber en de Maas, een uitgestrekte regio met de waals Entre-Sambre-et-Meuse, maar ook een groot deel van de departementen Aisne, Nord en Ardennen, in Frankrijk. De periode in kwestie strekt zich uit van de late bronstijd, rond 1200 voor Christus, tot de Romeinse verovering door Julius Caesar, afgerond in 51 voor Christus, en zelfs nog iets verder.

De tentoonstelling toont de prachtige vondsten uit de bronzen en ijzertijd, uit de vestingwerken van de ijzertijd en de overblijfselen van nogal mysterieuze habitats uit de tweede helft van het laatste millennium voor Christus. Dit alles is geplaatst onder de aura van Iverix, wiens standbeeld, de enige Keltische voorstelling die in België werd gevonden, in Macquenoise (Momignies - Henegouwen) werd opgegraven. Gelegen door het Archeologisch Museum van Charleroi, kan het de lokale vertegenwoordiging van de Opperste Keltische god zijn.

zaterdag tot en met maandag

Open op:

• Maandag van 9:30 tot 17:30