Les Ateliers du Club
© Leslie Artamonow

De Ateliers van de Club Théo Van Gogh

BPS22 Museum voor kunst van de Provincie Henegouwen

Dertig jaar geleden opende de therapeutische Club Théo Van Gogh zijn deuren, op initiatief van Guy Deleu. De psychiater was ervan overtuigd dat patiënten met psychoses ook baat hadden bij niet-medische behandelingen en wilde dus een plek creëren, weg van het ziekenhuis, waar de focus gelegd werd op sociale integratie en autonomie.
Al van bij het begin hecht Club Théo erg veel belang aan kunst. Tijdens de tentoonstelling in de BPS22 wordt de bezoeker meegenomen naar dertig jaar aan kunst in het Atelier, zijn creatieve uitspattingen en de verschillende persoonlijkheden die er hun verbeelding de vrije loop lieten. Van deze persoonlijkheden zijn sommigen uitgegroeid tot ware artiesten. Enkele daarvan zetten we tijdens de tentoonstelling in de kijker via hun unieke artistieke uitingen van buitengewone kwaliteit.
Curators van de tentoonstelling: Nancy Casielles en Omer Özcetin.

zaterdag tot en met zondag

Boulevard Solvay 22
6000 Charleroi