De Maas in het hart van onze geschiedenis

Archeoforum van Luik

Een rivier is leven, beweging, uitwisselingen, energie. De Maas heeft, net als vele andere rivieren, altijd mannen aangetrokken. Voor de levering van drinkwater en visbestanden was het een echte voorraadkamer. De Maas maakt ook uitwisselingen op korte en lange afstand mogelijk door middel van boten die zijn aangepast aan de loop van de rivier. Het levert ook de energie die nodig is voor de verschillende ambachtelijke en industriële activiteiten die worden uitgevoerd door mannen die aan de waterkant leven. De oudste perioden zijn de sporen van bruggen, pieren, dijken en molens die ons bereiken. De man staat niettemin centraal in de tentoonstelling, met zijn veelvoudige behoeften; hij is een acteur van verandering en zal het gezicht van de rivier duurzaam veranderen sinds de Middeleeuwen. Van woensdag 27 juni tot en met zaterdag 20 oktober 2018. Opening dinsdag 26 juni 2018 om 18.30 uur (alleen op uitnodiging). Open van dinsdag tot zaterdag van 10u tot 17u. Gesloten op zondag (behalve op zondag 1 juli, 5 augustus, 2 september 9 september en 7 oktober 2018 van 13u tot 17u) op maandag, feestdagen en donderdag, 27 september 2018. Een conferentie met als titel "De Maas kern van onze geschiedenis "zal in de hal van het Paul Lohest Luik Archeoforum worden gehouden zal worden geleverd donderdag 11 oktober om 18:30 door Marc Süttör, professor aan de universiteit in de middeleeuwse geschiedenis aan de Universiteit van Artois-CREHS.

dinsdag tot en met zaterdag

Place Saint-Lambert
4000 Liège