Museum Sint-Janshospitaal
© Musea Brugge

Museum Sint-Janshospitaal

Je bent van harte welkom in het Museum Sint-Janshospitaal. Loop binnen in het 12e-eeuws hospitaal en dompel je onder in de geschiedenis van zorg(en). Het Sint-Janshospitaal is een warme plek die tot het hart spreekt. Niet in het minst dankzij de wereldberoemde Memling-collectie en andere fascinerende oude kunst, de hospitaalcollectie én hedendaagse werken, aangevuld met pakkende verhalen en getuigenissen over gastvrijheid en empathie. Een museum dat je hart sneller doet slaan.

Gastvrijheid en zorg

Gastvrijheid en zorg zijn sinds de oprichting in de 12e eeuw vervlochten met het DNA van het hospitaal. Iedereen die verzorging of een slaapplek nodig had, was er welkom, ongeacht afkomst of klasse. Vandaag verwelkomt het Museum Sint-Janshospitaal jou. Een warme plek waar hospitality en genezing centraal staan, zoals het door de eeuwen heen altijd is geweest.

Hans Memling

Laat je betoveren door de werken van één van de bekendste Vlaamse primitieven: Hans Memling. Deze 15e-eeuwse meester van hyperrealistische taferelen en landschappen leefde en werkte in Brugge en creëerde er zijn belangrijkste meesterwerken. Vier van de zeven topwerken in het museum maakte Memling speciaal voor het Sint-Janshospitaal en zijn er al sinds de late 15e eeuw thuis. Speciaal voor zijn werken bouwden we een monumentaal, glazen schrijn. In de aanpalende hospitaalkerk kom je oog in oog te staan met het Ursulaschrijn, een van de absolute topwerken van Memling, dat in dialoog staat met de Liggende-Arcangelo II van Berlinde De Bruyckere. De Memling-collectie van Musea Brugge is de op één na grootste ter wereld.

Neem even de tijd om via de trap of lift naar de zolderverdieping te gaan. Het eikenhouten dakgebinte, dat tot de oudste en meest monumentale van Europa hoort, trekt meteen je aandacht. Vanaf het najaar van 2024 dompelt een innovatieve immersieve beleving je hier volledig onder in de wereld van Hans Memling.

Authentieke 17e-eeuwse apotheek

Je bezoek aan het Museum Sint-Janshospitaal maak je compleet met een kijkje in de oude hospitaalapotheek en het kruidentuintje. Met haar authentieke 17e-eeuwse interieur neemt de apotheek je mee in de geschiedenis van de zusters-apothecaressen.

• Maandag gesloten

Mariastraat 38