Het internationaal fotografisch experiment met Monumenten

Het is essentieel dat jongeren steeds meer bewust worden gemaakt van het belang om het erfgoed van hun stad te behouden. Hoe beter zij hun erfgoed kennen, hoe gemakkelijker het voor hen wordt om het zich toe te eigenen en op die manier hun plaats te vinden in het hart van onze multiculturele metropool.

Daarom neemt het Brussels Hoofdstedelijk Gewest sinds 1998 deel aan het Internationaal Fotograǣisch Experiment met Monumenten, een project dat in 1992 in Catalonië werd opgestart in het kader van de Europese Open Monumentendagen.

Deze wedstrijd richt zich tot alle Brusselse scholen en staat open voor alle afdelingen. Ook dit jaar kon het initiatief op veel belangstelling rekenen van leerkrachten en in onderwijskringen. Ondanks enkele weken van lockdown ontvingen we meer dan 400 foto’s uit 13 scholen. Met hun deelname aan deze editie 2020 hebben de leerlingen de kans gegrepen om het erfgoed van hun stad op een andere manier te benaderen. Door de lens van hun camera ontdekten ze elementen waaraan ze in het dagdagelijkse leven waarschijnlijk geen aandacht zouden besteden.

Ontdek, de 25 foto’s die dit jaar geselecteerd werden door het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

De tentoonstelling is toegankelijk bij een bezoek aan het Coudenbergpaleis.

dinsdag tot en met dinsdag

Paleizenplein 7
1000 Brussel