Sint-Pietersabdij
© HHG

Sint-Pietersabdij

De Sint-Pietersabdij is één van de top-monumenten van Gent . De prachtige tuin met wijngaard en ruïne is een groene oase in de drukke stad. Een bezoek overwaard. De huidige gebouwen dateren vooral uit de 17de en 18de eeuw. De indrukwekkende refter gaat terug tot de Middeleeuwen.

"Tussen Hemel en Aarde" is de permanente tentoonstelling over de geschiedenis van de Sint-Pietersabdij, gerealiseerd in het kader van de ontsluiting van het monument. De tentoonstelling vertelt het verhaal van de Sint-Pietersabdij en de monniken die er leefden.

Het vergt wat fantasie om je als bezoeker weer omringd te weten door de ijle gezangen van adellijke knaapjes, het geprevel van biddende monniken, het gekras van ganzeveren op velijn. Aan de hand van zeven thema's reikt de tentoonstelling "Tussen Hemel en Aarde" enkele sleutels aan. De thema's zijn universeel en ook de hedendaagse mens wordt er vroeg of laat mee geconfronteerd: politieke macht, het economisch bedrijf, eten en drinken, vijanden, culturele rijkdom, architectuur en dood.

In de originele en hedendaagse opstelling ontdekt u dat abdijen en heiligen ook geld opbrachten, dat de inkt in het scriptorium soms in de inktpotten bevroor, dat de abt wist wat een feestmaal was, dat zwanen, pauwen en ingewanden op tafel verschenen, dat de monnik een expert was in de dood, dat de gebouwen ooit door soldaten werden bevolkt, en nog veel meer. U ziet er onder meer de mijter van de laatste abt, voorraadpotten, komfoortjes, kristallen glaasjes, een schilderij van een torenbrand, een kruidenkast, een papkommetje, kapitelen, zuilfragmenten en twee intacte beschilderde grafkelders.

donderdag tot en met vrijdag

Sint-Pietersplein 9
9000 Gent