Hugo Roelandt, zaalzicht
© M HKA

Hugo Roelandt & de jaren ’80 - AIGUA I AIGUA

M HKA

De Belgische kunstenaar Hugo Roelandt was een van de pioniers van de performancekunst in België in de jaren zeventig en tachtig. Hij was een artist’s artist die buiten de kunstmarkt opereerde en een scherp oog had voor de maatschappij. Door zijn visie op fotografie en performancekunst te combineren, evolueerde Roelandt naar een persoonlijke mengeling van performance- en installatiekunst waarvoor hij het label post performance bedacht.

Hugo Roelandt schonk een deel van zijn nalatenschap aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen, waar hij docent fotografie was. Zijn partner, Lydia Van Loock, en de Academie besloten om het kunstenaarsarchief in zijn geheel te bewaren als een onderzoeksplatform en het te schenken aan het M HKA. Het museum zal zijn kennis en expertise gebruiken om het kunstenaarsarchief te conserveren, te documenteren en toegankelijk te maken voor hedendaagse kunstenaars, studenten, onderzoekers en het grote publiek. Het gehele archief start in 1973 en loopt tot 2015 waarbij deze presentatie archiefmaterialen en objecten toont uit de jaren tachtig met reminiscentie aan het Auto Matic Art Project (Brussel, 1983), Circulatie (Brussel, 1983 / Waasmunster, 1985) en Pavimenti (Antwerpen, 1987). Daarnaast is er een heruitvoering van Aigua Bellugada / The Shape of Water (1985) te zien op het dakterras.

In samenwerking met Lydia Van Loock en Marc Holthof.

Meer informatie over het archief en het onderzoeksproject is beschikbaar via hugoroelandt.ensembles.org

zaterdag tot en met zondag

Leuvenstraat 32 Antwerpen Zuid
2000 Antwerpen