Next Generation, Please!
© '© D'Broej

Next Generation, Please!

BOZAR, Paleis voor Schone Kunsten

Maak plaats voor de jongere generatie! De tentoonstelling Next Generation, Please! geeft jongeren een stem door hen uit te nodigen hun zorgen over de toekomst en hun visie op de wereld te delen. Dit festival is tot in de puntjes door jongeren uitgedacht en presenteert elk jaar bij Bozar een reeks projecten die worden uitgevoerd in samenwerking met kunstenaars en experten.Voor deze nieuwe editie hebben zes groepen jongeren tussen 15 en 26 jaar een schooljaar lang gewerkt rond thema's als gender en feminisme, racisme en de gevolgen van kolonisatie, identiteit, isolement of de impact van de gezondheidscrisis. Laat jullie verrassen, uitdagen en ontroeren door de installaties, performances en projecties die ze voor jullie hebben gemaakt. Maak kennis met de creativiteit, het talent en inlevingsvermogen van deze jonge generatie, die vandaag volop meebouwt aan een meer rechtvaardige en solidaire wereld van morgen.Naast de tentoonstelling wordt binnenkort een programma van performances, filmpremières en debatten aangekondigd.Deelnemende projectenEspaces vers, voorgesteld door L’Absolu Théâtre, buigt zich over het discours ten dienste van de feministische strijd. Onder leiding van actrice en danseres Charlotte Simon en dichter en regisseur Aurélien Dony presenteren jongeren uit het zesde jaar van het Athénée Royal uit Dinant voor de gelegenheid feministisch geïnspireerde poëtische teksten.D’Broej (Bruxelles s’Organise pour l’Émancipation des Jeunes) nodigde de jongeren van de vereniging uit om zich uit te spreken over racisme, de plaag die onze hedendaagse samenleving treft, en over de moeilijkheden waarmee de jonge generatie tijdens deze gezondheidscrisis te maken krijgt. Liza Mathijs begeleidt hen en helpt met het presenteren van films, performances en foto’s.De kunstenaars Gilles Escoyez en Laurie Perissutti hebben jongeren uit Brussel en de Zwitserse Jura samengebracht rond La Claque!, sociaal geëngageerd theater met een knipoog naar de actualiteit. Het onderwerp? Jonge mensen met een onzekere toekomst die ook na covid hun weg moeten vinden in deze wereld. Een samenwerking die wordt voorgesteld door de Foyer des jeunes des Marolles, met als afsluiter een film en voorstelling.Hujo creëerde een dialoog tussen jongeren, vluchtelingen en daklozen. Auke Mertens, Fani Batchvarova, Fleur Writz en een twintigtal jongeren van 20 tot 26 brengen een creatieve reflectie over isolement. Is deze fysiek of maatschappelijk? Wat zijn de drijfveren en de effecten ervan? Het antwoord komt met My Space – MY Life, in de vorm van een tentoonstelling/performance. Een project dat gerealiseerd werd met de medewerking van OURB (Open Urban Action Collective), Le Territoire des Chats en deMens.nu.Het project "Rwandha" dat door het Athénée Léonie de Waha (Luik) wordt gedragen, wil onze relatie met Afrika in vraag te stellen. Gebaseerd op de recente geschiedenis van Rwanda stelt het de studenten voor om in de openbare ruimte te spreken over genocide en dekolonisatie dankzij de artistieke bijdrage van Bruce Clarke en Patrick Séverin. Het project eindigt met een rondleiding en een voorstelling.In samenwerking met kunstenaar Alexandra Vanoussis opent het hedendaags kunstencentrum Wiels de deuren voor jongeren die hun onderwijsinstelling en de samenleving waarin ze actief zijn, in vraag stellen. Zo krijgen ze een ruimte om de kwestie van de representatie van de jeugd en de toe-eigening van haar imago in de hedendaagse samenleving aan te pakken. Films en een workshop sluiten hun werk af.Benieuwd naar het proces achter de tentoonstelling? Volg het project Next Generation, Please! op Instagram.

donderdag tot en met zondag

Open op:

• Dinsdag van 10:00 tot 18:00