schilderij J. van Hove
© SteM

Bijna vergeten. Ontdekkingen in het museumdepot.

Tijdelijk gesloten

SteM Sint-Niklaas - afdeling De Salons

Het schilderijendepot in het SteM krijgt de komende maanden een grote uitbreiding van de capaciteit. Bij het verhuizen van de honderden schilderijen keken de museummedewerkers hun ogen uit. Heel vaak was hun reactie: “Dit schilderij moeten wij toch minstens één keer aan het publiek laten zien”. De expo is dan ook samengesteld uit 'toevallige' vondsten met grote stopkracht. Eén van de schatten waar je zo bij wegdroomt, is het feeërieke ‘Maanlicht op de Schelde’ uit 1850 door Bartholomeus Johannes van Hove. Ook aanwinsten van de laatste 2 jaar ontbreken niet op het appèl: een gevoelig portret van de jonge Edgar Tinel door de 19de-eeuwse meester-portrettist Edouard Agneessens en het geniale kleinood ‘Trailer trash’ van de Wase topkunstenaar Jan de Maesschalck.
Reservatie is verplicht via onze website.

Le dépôt de peinture de la SteM sera considérablement agrandi dans les mois à venir. Les employés du musée ont été surpris lorsque les centaines de tableaux ont été déplacés. Très souvent, leur remarque était: «Nous devons montrer ces tableaux au public au moins une fois». L'exposition est donc composée de découvertes «accidentelles» L'un des trésors qui vous fait rêver est le ravissant "Clair de lune sur l'Escaut" de 1850 de Bartholomeus Johannes van Hove. Les acquisitions des deux dernières années ne manquent pas non plus à l'appel: un portrait sensible du jeune Edgar Tinel par le maître portraitiste du XIXe siècle Edouard Agneessens et le joyau brillant «Trailer trash» du grand artiste régional Jan de Maesschalck.
La réservation est requise via notre site Web.

Tijdelijk gesloten

donderdag tot en met zondag

Open op:

• Dinsdag van 13:30 tot 17:00