Zhang Peili | Uplifting
© S.M.A.K.

Zhang Peili | Uplifting

S.M.A.K.

Sinds midden jaren ‘80 bouwt Zhang Peili (1957, Hangzhou) een divers oeuvre uit. Hij wordt beschouwd als pionier van de Chinese videokunst maar verkent ook andere media en stijlen in een poging om afstand te nemen van artistieke conventies.

Met zijn visueel onderzoek bevraagt hij hoe representatie via onder meer schilderkunst, video en digitale media wordt ontwikkeld en de ongedwongenheid waarmee deze media voor ideologische doeleinden worden ingezet. Zhangs werk gaat uit van herhaling en beperking en initieert een complexe wisselwerking tussen macht en het ondermijnen ervan. Het verwijst naar de populaire cultuur en focust op lichamelijke controle en routinematige handelingen.

S.M.A.K. brengt zijn artistiek parcours uitgebreid in beeld en laat zien hoe hij evolueerde van avantgardistische schilderkunst naar experimenten met video en digitale media. De tentoonstelling legt de klemtoon op de jaren ’80 en ’90 maar toont ook een aantal recente installaties. De schilderreeks X? (1986-’87) en intussen iconische videowerken, zoals Document on "Hygiene" No. 3 (1991), bieden een kader om Zhangs recentere praktijk te verkennen.

Zhang Peili werd in 1957 geboren in Hangzhou, waar hij vandaag nog steeds woont en werkt. Hij studeerde schilderkunst aan de Zhejian Academy of Arts (later: China Academy of Art) tussen 1980 en ‘84. Sinds 2002 is hij professor en departementshoofd Nieuwe Mediakunst aan de China Academy of Art. Zhang stelde recent solo tentoon in het Minsheng Art Museum in Shanghai (2011) en The Art Institute of Chicago (2017) en nam deel aan talrijke groepstentoonstellingen.

Tijdens de schoolvakanties is het museum dagelijks open van 10 tot 18 uur (gesloten op maandag).

zaterdag tot en met zondag

Open op:

• Dinsdag van 9:30 tot 17:30