AnneMarie Maes -'Woven by Nature'
© AnneMarie Maes

AnneMarie Maes -'Woven by Nature'

In een tijdperk waarin antropocentrisme meer dan ooit de relatie bepaalt die wij als mensen met de natuur opbouwen, kan het verleggen van het middelpunt van de aandacht een revolutionaire daad worden.

Woven by Nature presenteert een selectie sculpturen en installaties die het potentieel van algen en bacteriën ontdekken. De werken, die de oorsprong van het leven zoals wij dat kennen onderzoeken, dompelen de toeschouwer onder in een aquatische atmosfeer waar blauw-groene algen worden gekweekt in handgemaakte glazen containers die groeien op metalen structuren.

Als een observatie van tijdelijkheid veranderen de werken in de loop van de tijd en laten ze verschillende declinaties zien van een artistiek project dat al lang loopt en als basis laboratoriumonderzoek en veldwerk inhoudt. De tentoonstelling geeft uitdrukking aan een reis door stedelijke en aquatische omgevingen, waarbij het onzichtbare zichtbaar wordt gemaakt.

Woven by Nature herinnert aan het alchemistische element water, dat volgens de Griekse filosoof-wiskundige Thales van Miletus de oorspronkelijke materie zou zijn waaruit de wereld was geschapen.

Woven by Nature is tevens het tweede hoofdstuk van een dubbeltentoonstelling. Het eerste hoofdstuk 'Sensorial Skins' werd in april 2021 in Pilar - Huis voor Kunst en Wetenschap - gepresenteerd.

vrijdag tot en met zondag

Open op:

• Woensdag van 13:00 tot 19:00