De Kleine Catalogus van de Collectie van S.M.A.K. | De Tentoonstelling Deel 1
© S.M.A.K.

De Kleine Catalogus van de Collectie van S.M.A.K. | De Tentoonstelling Deel 1

Tegen de gangbare stroom in maakt S.M.A.K. eerst een boek* en nadien een tentoonstelling. Sinds maart 2020 verkocht S.M.A.K. maar liefst 500 exemplaren van ‘De Kleine Catalogus van de Collectie van S.M.A.K.’*. Vanaf juni 2021 ontstaat hieruit een collectietentoonstelling die anders is dan gewoonlijk: de co-creatie en participatie gebeurt namelijk opnieuw met kinderen en jongeren.

Een dertigtal kunstwerken uit het boek zullen te zien zijn. Welke werken, hoe ze worden getoond en wat je erbij kan doen als opdracht zal mede bepaald worden door die kinderen en jongeren. De tentoonstelling gaat over het kijken naar en ervaren van kunst en bevraagt de hele museumwerking. Kinderen en jongeren beleven kunst vaak anders dan volwassenen of de meer ervaren kunstkijker. Ze werpen een frisse blik op de collectiewerken en dagen de bezoeker uit om die op hun soms wel eigenzinnige manier te ervaren. Je zal – en dat is het hele opzet - terug naar huis gaan met meer vragen dan antwoorden. De tentoonstelling wil echter niet alleen toegankelijk zijn door en voor kinderen, ze wil ook elke bezoeker en kunstliefhebber treffen.

Vanaf oktober 2021 volgt 'Deel 2: De Grote Tentoonstelling'. Dan wordt de volledige eerste verdieping van S.M.A.K. ingenomen door een ruime selectie uit de 150 kunstwerken van de Kleine Catalogus van de Collectie van S.M.A.K. Net zoals bij deel 1 gaan we een ruime samenwerking aan met verschillende doelgroepen, deze keer met een bijzondere focus op het brede onderwijsveld.

Deze tentoonstelling wordt gemaakt in samenwerking met: Luna Antheunis, Eliana Asfaw, Bagdad Ashour, Issaïah Ates, Cenk Aydogan, Billie-Mae Balbaert, Jules Renée Balbaert, Irem Baskaya, Aysenur Bayar, Irem Bayar, Esma Bocuk, Loes Bogaert, Tinus Bogaert, Fay Camerlinckx, Cihan Murat Celik, Belfin Cetin, Robbe De Beule, Simon Mars De brackenier, Joppe De Bruycker, Lore De Bruycker, Lou De Coninck, Moris De Koker, Lena De Ridder, Lina De Rouck, Stan De Rouck, Klaas De Schrijver, Sus De Wilde, Kato Declercq, Dao Dehandschutter, Louis Delvaux, Joshua Deprez, Otis Deprez, Noab Gashaw, Yasin Gündogan, Anil Gürbüz, Naz Gürbüzer, Conan Heeren, Zafirah Heirbaut, Louis Imschoot, Marie Imschoot, Ecem Kaya, Hasan Enes Kaya, Mo Lagae, Seppe Leyssens, Azad Mutlu, Boris Nachtergaele, Ecem Okutan, Ilayda Ozgür, Leni Oweifiye, Dalia Paridaen, Mong Pauwels, Prieel Peynaert, Ito Pyliser, Baziel Rasschaert, Jitte Schoukens, Nur Simova, Ildem Sönmez, Astrid Steel, Melisa Szatmariova, Zeynep Szatmariova, Maxine Tass, Melvin Tass, Kevin Echezonachukwu Ubah, Finn Van Aken, Anton Van de Velde, Darius Van De Velde, Febe Vandenbroeck, Marthe Van den Eynde, Anaïs Van der Sype, Sam Van Kerckhove, Bo Van Kerckhove, Mingus Van Langenhove, Lili Vandaele, Maya Vander Beken, Julia Vandromme, Mira Vandromme, Leander Vanfleteren, Thias Van Holle, Achille Vanseveren, Rosanne Vanseveren, Senne Veeckman, Julia Verhaeghe, Rube Verhille, Ico Vermeylen, Tine Verstreyden, Wannes Vromant, Maurice Walschaerts, Lily Wildemeersch, Meyra Yilmaz, Melih Yilmaz, Ileysu Yüksel.

Het begin… *‘De Kleine Catalogus van de Collectie van S.M.A.K.’ is een ‘fantastisch’ boek met actuele kunst uit de Collectie van S.M.A.K.

In 2019 kwamen twee noden samen: S.M.A.K. wilde een boek maken over de kunstwerken uit de collectie gericht op kinderen en jongeren tussen de 6 en de 14 jaar. Tegelijkertijd klopte een leraar van Methodeschool De Buurt aan die op zoek was naar een geschikte plek om zijn traditionele klasgesprekken te houden. In de directe fysieke buurt van een actueel kunstwerk spreek je over andere dingen dan een tand die uitgevallen is in een voorbije nacht.

Dit betekende de start van een heel traject waarbij 72 leerlingen in kleine groepjes wekelijks het museum en de tentoonstelling Highlights for a Future bezochten. Zo kreeg het boek, ‘De Kleine Catalogus van de Collectie van S.M.A.K.’ zijn unieke vorm.

zaterdag tot en met woensdag

jan hoetplein, 1
9000 Gent