Muziekinstrumentenmuseum
© Muziekinstrumentenmuseum

MIM - Muziekinstrumentenmuseum (KMKG)

MIM - Muziekinstrumentenmuseum

Het MIM - gevestigd in een prachtig art nouveau gebouw - beheert een wereldberoemde collectie muziekinstrumenten, bestaande uit zowat 1.500 stuks. Klankopnamen begeleiden de tentoongestelde instrumenten, zodat je niet alleen ziet maar ook hoort.

De collectie van het mim staat tentoongesteld op vier verdiepingen, met elk een eigen invalshoek.

Een zaal met thematische opstellingen biedt een chronologisch parcours van muziek in het oude Egypte tot experimenten met historische uitvoeringspraktijk uit de negentiende eeuw. Hier ontdekt u dat de viool in het westen niet altijd zoveel aanzien genoten heeft als vandaag, en ook hoe de aan mode onderhevige smaak van de Europese aristocratie en burgerij de muziekinstrumentenbouw heeft beïnvloed.

In een tweede zaal vindt u de belangrijkste snaar- en klavierinstrumenten terug in een systematische opstelling. Hier staan verschillende types klavecimbels, orgels, harpen en piano's naast elkaar. Op dezelfde verdieping kan u zich in de Spiegelzaal vergapen aan het prachtige inlegwerk op Tielkes gamba, de kristallen dwarsfluit van Laurent of de uitbeelding van veldslagen bij Oudenaarde en Kortrijk op het deksel van het achttiende-eeuwse klavecimbel Ruckers-Taskin.

Nogal wat bezoekers vinden de zaal die gewijd is aan instrumenten uit de traditionele muziek de leukste. De tocht start in België en gaat via een rist Europese tradities naar culturen uit de hele wereld. Naast de overbekende Schotse versie blijken vele landen hun eigen soort doedelzak te hebben, Tibetaanse monniken maken muziekinstrumenten uit beenderen van overleden confraters, en Afrikaanse spleettrommen zijn de plaatselijke vorm van Twitter.

"Musicus mechanicus" tenslotte is de titel van de verzameling mechanische, elektrische en elektronische instrumenten. Pronkstuk is het componium, een negentiende-eeuws orchestrion dat automatisch een oneindig variërend muziekstuk componeert ! Op deze verdieping vindt u ook de klokken en het Klanklabo, een interactieve ruimte waar u kan experimenteren met akoestische principes.

Al dit moois wordt geïllustreerd met paneelteksten, iconografie en een gratis sonorisatiesysteem.

De sonorisatie van het mim bestaat uit 194 muziekfragmenten verdeeld over 89 luisterpunten, goed voor 4 uur muziek. De informatie over wat u hoort, staat op bladen die u kan meenemen (en na uw bezoek terugzetten) bij de in- en uitgang van elke tentoonstellingszaal. Het principe kan niet eenvoudiger : uw kwaliteitshoofdtelefoon van Sennheiser bevat een ontvanger die automatisch signalen opvangt van zenders in het plafond. Van zodra u een luisterzone betreedt, hoort u muziek ter illustratie bij de instrumenten die u voor zich ziet. De luisterpunten zijn aangeduid met stickers op de grond. Heel wat van de geluidsfragmenten werden speciaal opgenomen voor onze sonorisatie, sommige zelfs op de museumstukken zelf.

Alle dagen open

Hofberg 2