Centre de la Gravure et de l'Image imprimée
Deze tentoonstelling toont 50 autoportretten van de artiest Roman Opalka. Vanaf het jaar 1965 tot aan zijn overlijden ging de kunstenaar steeds op dezelfde manier te werk om deze portretten vorm te geven. Hij wou de beelden gebruiken om de overblijfselen van de onomkeerbare tijd vast te leggen.
De tijd is alomtegenwoordig in de kunstwerken van onze collecties. De graveerkunst leent zich dan ook uitstekend om reeksen, series of opeenvolgende werken te maken. Elk werk is een kunstwerk op zich en het onderdeel van een bepaalde periode in de tijd. Het maken van een gravure is een technisch proces in verschillende fases met een afdruk op papier als resultaat. Het proces verloopt langzaam en neemt in zekere zin afstand van de tijd. Het boek, of het nu gebruikt wordt als dagboek, notitieschrift of logboek, is eveneens een weerspiegeling van de tijd. Het ritme van de omgeslagen pagina’s maakt de vervlogen tijd zichtbaar.
Stilstaand, verloren, verborgen, vaag, uitgewist, vervlogen, verbruikt, geschrapt, gevangen, gecontroleerd, vastgelegd, verslagen, geconcretiseerd, bevroren, verdraaid, veranderd, … het concept van de tijd en zijn overblijfselen komen aan bod in bijna 250 werken, vaak reeksen, uit de collecties van het Centre de la Gravure et de l’Image imprimée.
Tentoonstelling georganiseerd in het kader van de ARTour 2019 biënnale.
Open op:
Geniet van 50% korting op je treinreis!
Dankzij je museumpas krijg je 5 Discovery Tickets van NMBS waarmee je aan halve prijs H/T reist naar de musea van je keuze.