Charlemagne Palestine, zaalzicht
© M HKA

Charlemagne Palestine – “”" hhheiligggkkkarrrousellldddommm “””"

M HKA

De New Yorks-Brusselse Charlemagne Palestine is een multidisciplinair kunstenaar die niet in een hokje is onder te brengen. Hij maakte deel uit van de avant-garde en de tot de verbeelding sprekende undergroundscène in New York tijdens de jaren zestig en zeventig. Palestine is ook verwant aan Fluxus, en kunstenaars zoals Robert Filliou, James Lee Byars, Gordon Matta-Clark, Laurie Anderson en Philip Glass.

Vermaard om zijn legendarische performances, en werk met video en muziek, is hij vandaag het meest bekend voor zijn indrukwekkende multimediale installaties met pluchen knuffeldieren die, opgevat als totaalkunstwerken, alle aspecten van zijn artistieke persoonlijkheid omvatten.

Charlemagne Palestine is performer, muzikant en beeldend kunstenaar. Als muzikant maakt hij in de jaren zestig en zeventig deel uit van de New Yorkse avant-garde en undergroundscène. Hij wordt bekend met zijn experimentele composities en performances. Tijdens de jaren zeventig breidt hij zijn kunstpraktijk uit met sculpturen en video’s, en performt hij steeds vaker in het gezelschap van knuffelberen.

Palestine’s werk situeert zich in een uiterst persoonlijke wereld die rituelen en sjamanisme bevat. De pluchen knuffelberen fungeren als krachtige sjamanistische totems; Palestine noemt hen liefkozend goddelijke wezens. Zijn fascinatie voor speelgoeddieren komt voort uit hun zielloze animisme dat voor Palestine een voorbeeld is van de huidige popcultuur. Hij geeft hen een bepaalde status door ze te verheffen tot fetisjobjecten in zijn performances. Charlemagne Palestine sacraliseert op deze manier het alledaagse en wil afstand nemen van de academische, formele en intellectuele tendensen in de Westerse kunst en muziek.

zaterdag tot en met zondag

Leuvenstraat 32 Antwerpen Zuid
2000 Antwerpen